اهمیت وجود هایپرمارکت ها در جوامع شهری کنونی و تفاوتهای آنها با سوپرمارکت ها

هایپرمارکت که از آن با عنوان ابرفروشگاه نیز یاد می­ شود، به فروشگاه بزرگی گفته می­ شود که در آن انواع مختلف محصولات را می­ توان یافت.

در این نوع فروشگاه معمولا انواع کالاهای مورد نیاز خانوارها اعم از موادغذایی، مواد شوینده، لوازم آرایشی، پوشاک، کالاهای دیجیتالی، محصولات بهداشتی، انواع نوشیدنی، محصولات تنباکو، اسباب بازی، لوازم خانگی و… به فروش می­ رسند.

هایپرمارکت ­ها با هدف تامین نیازهای مشتریان بصورت یکپارچه، بوجود آمده ­اند و در واقع هایپرمارکت یک فروشگاه بزرگ است که چندین فروشگاه کوچک با محصولات متفاوت را در بر گرفته است.

اصولا هایپرمارکت­ ها مانند یک انبار بزرگ می­ باشند و به همین دلیل است که در طراحی و ساخت آنها، باید تجهیزات مکانیزاسیون و اتوماسیون مربوطه را بگونه ­ای در نظر گرفت که بتوان از کلیه محصولات موجود در آنجا به نحو احسن مراقبت به عمل آورد.

بطور معمول، اکثر مردم هایپرمارکت  را با سوپرمارکت یکی می ­دانند و تصور می ­نمایند که تنها تفاوت آن با سوپرمارکت این ست که هایپرمارکت بزرگتربوده و فضای بیشتری را اشغال می­ کند، در حالیکه هایپر تفاوت­ های دیگری نیز با سوپرمارکت دارد که یکی از این تفاوت­ها، محصولات مورد ارائه آنهاست.

معمولا در یک سوپرمارکت، مشتری می­ تواند براحتی از بین چندین نوع مختلف از یک محصول خاص، یکی را انتخاب نموده و بخرد درحالیکه هایپر مجموعه ایست شامل بخش ­ها و باصطلاح غرفه ­های فروش که هر بخش به ارائه و فروش محصول خاصی می ­پردازد.

از لحاظ چیدمان کالاها و دکوراسیون داخلی نیز بطور معمول سوپرمارکت­ ها جذاب­ تر از هایپرها بوده و چیدمان داخلی یک هایپر بخاطر تنوع فراوان محصولات بیشتر به انبار شباهت دارد.

همچنین فروش محصولات در هایپرمارکت  معمولا همراه با تخفیف بوده و مشتری می ­تواند تمامی اقلام مورد نیاز خود را بصورت همزمان و با تخفیف تهیه نماید در حالیکه در سوپرمارکت معمولا قیمت فروش محصولات مطابق با نرخ بازار است.

معمولا نود درصد کالاهای مورد فروش در سوپرمارکت­ ها موادغذایی هستند و این در حالیست که در هایپرها انواع مختلف محصولات به فروش می­ رسند.

نحوه ارائه کالاها در سوپرمارکت ­ها بصورت سلف سرویس می­ باشد بطوریکه مشتری امکان این را دارد که  خود اقدام به برداشتن کالای مورد نیازش از قفسه بنماید که این مورد، یعنی سلف سرویس بودن، مهمترین امتیاز یک سوپرمارکت محسوب می­ شود و این در حالیست که بزرگترین مزیت یک هایپرمارکت وجود اقلام گوناگون و متنوع درکنار یکدیگر می­ باشد.

اگر بخواهیم به تاریخچه بوجود آمدن هایپر و نیز سوپرمارکت نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که از هزار سال قبل نیز مراکز خریدی مشابه نمونه­ های امروزی و با کارکردی مشابه آنچه امروز شاهد آن هستیم، وجود داشته ­اند که در هر دوره ­ای از زمان­ های مختلف، مطابق با خواست و سلیقه مردم تغییراتی درآنها بوجود آمده و به مرور به شکل کنونی خود درآمده ­اند.

در واقع نخستین هایپرمارکت­­ ها به شکل کنونی، در قرن نوزدهم شکل گرفتند. در آن زمان معمولا مردم شهر از هایپرمارکت­ ها خرید نمی­ نمودند، بلکه بیشتر مشتریان آنها، شامل روستائیان و کشاورزان بودند. زیرا بعلت رفت و آمد اندک روستائیان به شهر، آنها تمایل به خرید تمامی اقلام مورد نیاز خود بصورت همزمان را داشتند، ولی امروزه برخلاف قبل، بیشتر، مردم شهرنشین تمایل به تهیه محصولات خود از هایپرها را دارند.

از آنجائیکه خرید از هایپرمارکت زمانبر بوده و چندین ساعت طول می­ کشد، مردم بعد از خرید نیازمند جایگاهی برای استراحت می ­­باشند. بهمین خاطر است که معمولا در کنار هایپرمارکت ­ها، رستوران و کافی ­شاپ و نیز مکانی برای استراحت در نظر گرفته می­شود.

امروزه بیشتر مجتمع­ های تجاری و تفریحی در شهرها علاوه بر دارا بودن از خدمات گوناگونی مانند کافی­ شاپ، رستوران، فودکورت و… دارای هایپرمارکت نیز می ­باشند.علاوه بر آن وجود پارکینگ در یک مجتمع تجاری امکان رفت و آمد مشتریان را راحت­ تر نموده و سبب آن می ­شود که مشتری با خیال راحت­تر اقدام به گشت و گذار و خرید در هایپر نماید.

امروزه با گسترش خدمات اینترنتی، در ایران نیز مانند دیگر کشورها، امکان فروش اینترنتی محصولات فراهم شده است که این مورد به تنهایی موجب شده تا هایپر و سوپرمارکت­ ها با ارائه خدمات فروش بصورت آنلاین، به نحوی توانسته باشند از فشار  و حجم فیزیکی کار خود کاسته و نیز امکان یک خرید همراه با احساس امنیت و آرامش را برای مشتریانشان فراهم آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما