مهمترین تفاوت های فروش در حوزه الکترونیک و روش های مجازی با فروش سنتی

با ظهور اینترنت ایده ها و نظرات مختلفی در خصوص روش های استفاده بهینه از قابلیت های آن مطرح گردید . یکی از مهم ترین آنها ایده استفاده از اینترنت جهت معاملات و خرید و فروش هایی بود که پیش از آن بصورت نقدی صوت می گرفت . در حال حاضر اکثر معاملات کلان از طریق بانک های اینترنتی انجام می شود و بورس های معتبر جهانی بصورت آنلاین عرضه شده و همگان از طریق اینترنت به راحتی می توانند از سهام خود را خرید و فروش نمایند و عملیات بانکی خود را در کسری از ثانیه به انجام برسانند .

مشتریان دلایل متعددی برای خرید اینترنتی ذکر می کنند . بسیاری از این دلایل به خصویات منحصر به فرد محیط اینترنت شامل دسترسی جهانی به کالا و خدمات ، وجود اطلاعات فراوان در مورد محصولات ، امکان مقایسه محصولات و قیمتهای آن ها ، صرفه جویی در زمان ، انعطاف پذیری در زمان خرید ، عدم نیاز به تحرک فیزیکی ، وجود قیمت های رقابتی ، تنوع محصولات و سهولت در سفارش خرید بر می گردد . شاید بتوان با توجه به مطالعات صورت گرفته عمده ترین مزیت خرید اینترنتی را راحتی دانست .

امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارک، انتظار در صف اتوبوس و جر و بحث با فروشندگان نیست. در این تحقیق قصد داریم مشکلات مردم و صاحبان این فروش مجازی را با فروش سنتی بررسی کرده و از پیشینه، مزایا، معایب فروشگاه‌های اینترنتی و نکاتی که خریداران این فروشگاه‌های مجازی باید در نظر بگیرند تا کلاه سرشان نرود، بنویسیم.

فروش  شغل شماره ۱ دنیاست!

تا زمانی که شخصا هزاران کالا را نفروخته اید دست از تلاش  برندارید به هر میزان که بفروشید به همان میزان تجربه کسب می کنید و درک خواهید کرد که نیاز مردم چیست رفع نیاز آنها  مساوی است با درآمد بیشتر …

جیمز کش پنی کارآفرین و سرمایه گذار آمریکایی  موسس فروشگاههای JCPenny

فروش مدرن یا سنتی؟

اگر این روزها بخواهید کسب و کار جدیدی راه بیندازید بهترین انتخاب چیست؟

سراغ یک ساختار سنتی بروید و مثل قدیم به شکل رو در رو و فیزیکی با مشتریان‌تان تعامل کنید؟ سراغ راه‌‎انداختن کسب و کار آنلاین و مدرن بروید و همه چیز را از طریق اینترنت هدایت کنید؟ شاید هم ترکیبی از هر دو گزینه نیاز شما را برطرف کند.

پاسخ به این سوال که از الگوی سنتی استفاده کنید یا ساختار مدرن، بستگی دارد به نوع کسب و کارتان. البته که برای هر کسب و کاری داشتن یک پایگاه آنلاین و تبلیغات اینترنتی ضروری به نظر می‌رسد اما اگر شغل‌تان ایجاب می‌کند که به شکل فیزیکی و منظم در یک موقعیت جغرافیایی به‌خصوص حاضر شوید، باید بدانید که نمی‌توانید این کسب و کار را کاملا آنلاین پیش ببرید.

تجارت الکترونیک از دیدگاه ارتباطات

تحویل خدمات، کالا و محصولات اطلاعاتی از طریق خطوط تلفن، شبکه های رایانه ای و سایر وسائل ارتباطی.

تجارت الکترونیک از دیدگاه تجاری : ابزاری است که کسب و کارهای مختلف، شرکای آنها ومشتریان آنها را قادر می سازد که موضوعاتی مانند کیفیت خدمات، سرعت تحویل و غیره را ارتقا و موضوعاتی چون هزینه ها را کاهش دهند.

تجارت الکترونیک از دیدگاه فرآیند کسب و کار : تجارت الکترونیک بکارگیری فناوری برای خودکارسازی تبادلات کسب و کار و جریان کار است.

تجارت الکترونیک از دیدگاه خدماتی : تجارت الکترونیکی، ابزاری است که خواسته های دولت ها، شرکت ها، مصرف کنندگان و مدیریت در جهت کاهش هزینه ارائه خدمات در راستای بهبود کیفیت محصولات و خدمات و افزایش سرعت تحویل خدمات، پیشتیبانی می کند.

تجارت الکترونیک از دیدگاه آموزشی : تجارت الکترونیک شرایط لازم برای آموزش الکترونیکی در مدارس، دانشگاه ها و دیگر سازمان ها از جمله سازمان های کسب و کارفراهم می کند.

تجارت الکترونیک از دیدگاه مشارکتی : تجارت الکترونیکی چارچوبی است که شرایط لازم رابرای شراکت افراد در داخل سازمان و حتی خارج از سازمان فراهم می کند.

تجارت الکترونیک از دیدگاه فن آوری اطلاعات : آن بخش از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است.

تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه جامعه : تجارت الکترونیکی جایی را برای افراد یک جامعه فراهم می آورد تا بتوانند در آن آموزش ببینند، مشارکت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

عوامل محرک تجارت الکترونیکیB2B شامل:

  1. قابلیت دستیابی به اینترنت با پهنای باند بالا و امن
  2. قابلیت دسترسی به بازارهای الکترونیکی B2B خصوصی و عمومی
  3. نیاز همکاری بین تامین کنندگان و خریداران
  4. قابلیت صرفه جویی در هزینه ها
  5. کاهش تاخیرها
  6. بهبود همکاری ها
  7. حجم خرید و فروش در بازارهای جهانی B2B افزایش یافته که در اینصورت مبادلات B2B را به یکی از بزرگترین اجزای تجارت الکترونیکی تبدیل خواهد کرد.

انواع بازارهای الکترونیکی B2B

یک به چند و چند به یک (بازارهای الکترونیکی خصوص) : در بازارهای یک به چند و چند به یک یک شرکت خاص تمام خریدها و یا تمام فروش ها را بر عهده دارد به دلیل آنکه تمامی مبادلات تجارت الکترونیکی در این بازار بر یک شرکت متمرکز می شود

واسطه ها : هرگاه هجوم خریداران به محصولات افزایش یابد و یا تبادلات نسبتا پیچیده شوند پای واسطه ها به میان کشیده می شود

تبادلات چند به چند : در بازارهای الکترونیکی چند به چند خیل عظیمی از خریداران و فروشندگان بصورت الکترونیکی به قصد انجام مبادله با یکدیگر حضور دارند

شراکت الکترونیکی : در این روش کسب و کارهای مختلف با یکدیگر به قصد خرید خرید و فروش ارتباط پیدا می کنند.

بنگاه به بنگاه به مشتری : در این روش کسب و کارها همانطور که در B2B مرسوم است با مشتریان کسب و کارها معامله می کنند

مزایا و محدودیت ها ی تجارت الکترونیکی B2B

مزایا: 

  1. خلق فرصت های جدید خرید یا فروش
  2. حذف کاغذبازی و کاهش هزینه های اداری
  3. سرعت بخشیدن به فرایند و صرفه جویی در زمان
  4. کاهش هزینه و زمان جستجو برای خریداران هنگام تلاش برای یافتن محصول و شرکت مورد نیاز
  5. کاهش هزینه های فروش و بازاریابی
  6. فراهم نمودن خدمات موثر برای مشتریان

محدودیت ها:

  1. به حذف تولید کنندگان و واسطه ها اشاره کرد
  2. در ارتباط با عملیات مبادلات عمومی و کانالهای توزیع مطرح می شوند

مدل تبادلات تجارت الکترونیکی B2B  طرف فروش

فروش از طریق کاتالوگ های الکترونیکی : برای فراهم نمودن امکانات فروش مستقیم در B2B  ، فروشنده برای مشتری ، نوعی سبد خرید فراهم می کند که می تواند اطلاعات سفارش را ذخیره و با سیستم اطلاعاتی خریدار یکپارچه نمایید.

فروش از طریق حراجی ها : حراجی ها بشدت در حال معروفیت در بین کانالها ی مختلف فروش در تجارت الکترونیکی B2B هستند

افزایش سود : حراجی ها با پشتیبانی و توسعه فروش آنی به افزایش سود سازمان کمک شایان توجهی می کنند

صرفه جویی در هزینه ها : علاوه بر افزایش سود حراجی های هزینه های مربوط به فروش محصولات را نیز کاهش می دهند.

افزایش بازدید از صفحات اینترنتی : حراجی ها به وب سایت ها نوعی چسبندگی می بخشند. در  حقیقت چسبندگی معیاری است برای محاسبه در صد وفاداری افراد وب سایت و بوسیله محاسبه میزان حضور افراد در وب سایت تعیین می شود.

حفظ و نگهداری اعضا : هر قرار داد جدید منجر به عضویت اعضای جدیدی خواهد شد که می توانند در آینده کسب و کار های دیگری را نیز به سمت حراجی سوق دهند.

سازمان مجازی

سازمانی متشکل از چندین شریک کسب و کاری است که برای تولید محصول یا خدمت منابع خود را به اشتراک می گذارد ایجاد راه اندازی و مدیریت سازمان مجازی تا حدود زیادی به بستر تجارت الکترونیکی B2B  وابسته است

اهداف عمده سازمان مجازی

برتری : هر شریکی شایستگی اساسی خود را به همراه دارد بنابراین یک تیم کاملا خبره تشکیل می گردد

بهره گیری : منابع شرکای تجاری اغلب بصورت کامل مورد استفاده قرار نمی گیرند و سازمان مجازی این قابلیت را دارد تا از همه منابع بطور سودآورتری بهره برداری کند

فرصت طلبی : سازمان مجازی بهتر از یک شرکت انفرادی می تواند فرصت های بازار را پیدا کرده و از آنها بهره برداری کند.

واژه کسب وکار الکترونیکی و ارتباط آن با تجارت الکترونیک

بعضی از افراد واژه تجارت را برای توصیف مبادلاتی که بین شرکای کسب وکار انجام می شود به کار می برند. تعریف تجارت با این دیدگاه منجر به سطحی نگری در واژه تجارت الکترونیکی خواهد شد. برای جبران این سطحی نگری از واژه معادل کسب و کار الکترونیکی استفاده می کنند تا بتوانند دیدگاه همه جانبه آن را به خوبی نشان دهند.

کسب و کار الکترونیکی تعریفی گسترده از تجارت الکترونیکی است که نه تنها شامل خرید و فروش محصولات و خدمات بلکه شامل ارائه خدمات به مشتریان، مشارکت شرکای کسب و کار، آموزش الکترونیکی و مبادلات الکترونیکی درون سازمانی میشود

چارچوب تجارت الکترونیکی

آنچه حائز اهمیت است این است که تجارت الکترونیکی به معنای داشتن وب سایت نیست، بلکه بسیار فراتر از آن است. برنامه کاربردی فراوانی از جمله بانکداری، کاریابی، خرید و فروش سهام، خرید و فروش دربازارهای آنلاین، بازاریابی و تبلیغات الکترونیکی، ارائه خدمات به مشتری، حراجی ها، خدمات مسافرتی و همکاری الکترونیکی در پروژه های تحقیق و توسعه در تجارت الکترونیکی وجود دارد.

برای اجرای این برنامه های کاربردی، داشتن اطلاعات پشتیبانی و زیرساخت های پشتیبانی اهمیت دارند. شکل زیر، پشتیبانی برنامه های کاربردی تجارت الکترونیکی به وسیله زیرساخت ها را نشان می دهد. همچنین این شکل پیاده سازی تجارت الکترونیکی را به پنج روش عمده زیر، ارتباط داده است:

  • افراد
  • سیاست عمومی
  • بازاریابی و تبلیغات
  • خدمات حمایتی
  • شرکای کسب و کار

آنچه در ارتباط میان برنامه های کاربردی، ستونها و زیرساخت ها اهمیت دارد، نقش مدیریت تجارت الکترونیکی به عنوان هماهنگ کننده است. این شکل را می توان به عنوان چارچوبی برای درک روابط بین اجزای تجارت الکترونیکی و انجام تحقیقات در این حوزه دانست.

شباهت‌های میان کسب‌وکار سنتی و تجارت الکترونیک

اولین و مهم‌ترین شباهت میان کسب‌وکار سنتی و تجارت الکترونیک همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم این است که هر دو نوع تجارت، دارای اصول اولیه یکسان در خرید و فروش کالا یا خدمات هستند.

در فرآیند خرید و فروش، هیچ فروشنده‌ای بدون خریدار موفق نخواهد شد. یا بهتر است بگوییم هیچ تجارتی چه آنلاین یا سنتی بدون مشتری پیشرفت نخواهد کرد. مشتریان کلید موفقیت هر کسب‌وکاری هستند، بنابراین ارائه خدمات مشتریان بهتر به پیشرفت کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

آمازون، غول تجارت الکترونیک بهترین نمونه برای خدمات مشتریان استثنایی است. این وسواس اعتبار آنهاست و بارها و بارها برای آن پاداش دریافت کرده‌اند.

تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی

وجود هر فناوری پیشرفته، تهدیدها و فرصت های جدیدی برای سازمان ها ایجاد میکند. تغییر در فناوری، موجب تغییر در قانونمندی های بازرگانی شرکت ها و متحول ساختن سیستم های سازمانی و اجتماعی می گردد. تکنولوژی اطلاعات به عنوان لبه پیشرو تکنولوژی های جدید در سه پارامتر سرعت، دقت و هزینه فعالیت ها می تواند تاثیر گذار باشد. تکنولوژی اطلاعات می تواند چهار مزیت عمده ایجاد کند.

  1. تولید خروجی های مشابه با هزینه کمتر
  2. تولید خروجی ها بیشتر و با هزینه مشابه
  3. تولید خروجی های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر
  4. تولید خروجی های مشابه با همان هزینه و همان زمان

فواید تجارت الکترونیکی

  1. با بهره گیری از تجارت الکترونیک می توان موانع جغرافیایی و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان برداشت.
  2. ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی و بین المللی
  3. مسیر هدایت کسب و کار را تغییر میدهد و بدین ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکل های جدیدتر می شود.
  4. باعث تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی می شود. به عنوان مثال ظهور و ورود سریع رقبای جدید، جهانی شدن رقابت، رقابت شدید دراستانداردها و غیره.
  5. فرصت های جدید برای جایگزینی کسب و کار
  6. ایجاد مشاغل و فرصتهای شغلی جدید در زمینه های مختلف
  7. باعث افزایش قدرت تجزیه و تحلیل بازار می شود و شرکت می تواند بر اساس این تجزیه و تحلیل استراتژی های فروش یا بازاریابی خود رادر یک یا چند عرصه تغییر دهد.
  8. قدرت تجزیه و تحلیل کالا افزایش می یابد بطوریکه اطلاعات بدست آمده از مشتریان برای تولید کالاهای جدید یا تغییر در تولیدکالاهای قبلی مورد استفاده قرار میگیرد.
  9. ورود به بازارهای جدید و استراتژیک بدون در نظرگرفتن مرزها

معایب تجارت الکترونیک

  1. سهولت در سرقت اسرار ور رموز محرمانه سازمان ها
  2. عدم تبیین قوانین مالیاتی دقیق
  3. عدم تبیین قوانین گمرکی دقیق
  4. عدم آشنایی با قوانین، آداب، رسوم و فرهنگهای ملل مختلف
  5. کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری
  6. عدم اعتماد و امنیت
  7. امنیت (جنبه های مختلف امنیت: تشخیص هویت، عدم انکار، یکپارچگی اطلاعات، محرمانگی اطلاعات)
  8. علاوه بر موارد فوق، تمام کالاها به صورت صددرصد قابل ارائه و فروش از طریق اینترنت نمی باشند.
  9. میزان وابستگی انتخاب محصول به حواس پنجگانه انسان، هرچه برای انتخاب محصولات و خدمات به حواس لامسه، بویایی و چشایی نیازبیشتری باشد، امکان خرید الکترونیکی آن کمتر خواهد بود. در حالی که حواس بینایی و شنوایی از طریق رسانه های الکترونیکی قابل انتقال می باشند.
  10. بسیای از مشتریان ممکن است به دلایل مختلف خرید الکترونیکی را نپذیرند. در مقابل بسیاری از مشتریان به منافع و مزایای روشهای جدید و آسان خرید واکنش مثبت نشان خواهند داد.

فرایند خرید اینترنتی :

الف ) رویکرد سنتی به فرایند خرید اینترنتی : در این رویکرد فرایند خرید در اینترنت دارای همان مراحل سنتی است، اما نحوه انجام هر مرحله تفاوت هایی با حالت سنتی دارد مراحل خرید اینترنتی در این رویکرد عبارتند از :

مرحله اول : تشخیص نیاز

محرک های ایجاد نیاز ممکن است فیزیکی یا مجازی باشند. اگرچه شرکت ها انواع مختلفی از روش های بازاریابی اینترنتی را برای ایجاد نیاز در مشتریان به کار می گیرند، لیکن هیچ یک از شرکت های بزرگ و معروف روش های سنتی را رها نکرده اند.

مرحله دوم : جستجوی الکترونیکی اطلاعات

مشتری در محیط اینترنت به اطلاعات مختلف در مورد کالاها و خدمات از قبیل قیمتها و خدمات پس از فروش دسترسی پیدا می کند.

مرحله سوم : ارزیابی الکترونیکی

عوامل مختلفی بر تصمیم مشتری به خرید در محیط اینترنت تاثیر دارد که ممکن است با عوامل موثر در محیط فیزیکی متفاوت باشد. یکی از مهمترین این عوامل راحتی است.

مرحله چهارم : خرید الکترونیکی 

در این مرحله مشتری با استفاده از اینترنت محصول مورد نظر خود را خریداری می کند.

مرحله پنجم : ارزیابی الکترونیکی بعد از خرید 

مشتری با توجه به رضایت یا عم رضایت خود از خرید اینترنی رفتارهایی را بروز می دهد. ایجاد جوامع مجازی و محل هایی برای تبادل تجارب بین مشتریان در محیط اینترنت برطرف کننده نیاز به فعالیت های بعد از خرید خواهد بود.

ب ) رویکرد نوین به فرایند خرید اینترنتی : در این رویکرد سعی می شود مدل های جدیدی برای خرید اینترنتی طراحی شود. با این حال تاکنون مدلی اساسی که مورد پذیرش عموم باشد ارائه نگردیده است. یکی از مدل های طراحی شده بر اساس رویکرد جدید مدل لی (۲۰۰۲) است که فرایند خرید اینترنتی را دارای سه مرحله اصلی می داند :

مرحله اول : ایجاد اعتماد و اطمینان

خریدار در ابتدا به منظور تعیین میزان اعتماد به سازمانی که سایت اینترنتی را بوجود آورده است به دنبال اطلاعات می گردد. در این مرحله خریدار نیازمند اطلاعات دقیقی در مورد شرکت و محصولات آن است و روش هایی که صحت و و درستی اطلاعات ارائه شده رامشخص نماید. در نهایت مشتری سعی می کند با جستجو در سایت فروشنده به نشانه ها و علایمی دست یابد که حاکی از وجود  امنیت لازم بری مبادلات و همچنین حفظ حریم خصوصی اش باشد. شهرت مارک تجاری شرکت یکی از عوامل مهم در اعتمادسازی است

 مرحله دوم : خرید اینترنتی 

خریدار اینترنتی همانند یک خریدار معمولی در محیط فیزیکی عمل می کند. تفاوت عمده بین خرید سنتی با خرید مجازی در این است که مشتری در خرید مجازی نمی تواند کالاها را لمس کند و در خرید سنتی نیز امکان چندانی برای مقایسه قیمت کالاهای مختلف با یکدیگر ندارد. در این مرحله خریدار اینترنتی نیازمند دسترسی به امکانات لازم برای جستجوی سریع در سایت است. در حقیقت در این مرحله مهم ترین نیاز مشتری راحتی است ; راحتی در جستجو، راحتی در مقایسه قیمت محصولات ، راحتی در شیوه های پرداخت و غیره

مرحله سوم : نیازهای بعد از خرید 

خریدار اینترنتی خواهان توزیع سریع محصول خریداری شده بعد از خرید است. او همچنین به ارائه تضمین از طرف فروشنده برای تحویل صحیح کالا و امکان برگرداندن کالا در صورت معیوب بودن نیاز دارد. در این مرحله شرکت باید خدمات پس از خرید به مشتریان ارائه دهد.        

۷ نکته کاربردی برای افزایش فروش از طریق فضای مجازی

یا شبکه مجازی مخصوص و مناسب خود را انتخاب کنید یا کلا بی‌خیال شوید!

هر یک از رسانه‌های مجازی، دارای شخصیت منحصر به فرد خودشان هستند. به‌عنوان مثال، «پینترست» هنردوست، «اینستاگرام» محبوب و شلوغ، «لینکدین» حرفه‌ای است. شما باید یکی از آن‌ها را با توجه به نوع محصول یا خدماتتان و همچنین هویت برندتان انتخاب کنید.

تحلیل کلید کار است

تقریبا برای تمام فعالیت‌های بازاریابی، شما نیاز به تحلیل دارید تا بفهمید میزان تاثیرگذاری کارتان به چه شکل است. این شیوه، به شما کمک می‌کند که درک درستی از استراتژی‌های پیش رو در جهت پیشرفت داشته باشید. برای فروش از طریق فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، تحلیل یکی از امور ضروری است.

همیشه اعمال تخفیف‌ها را در بودجه کلی محاسبه کنید!

شما برای راه‌اندازی یک سری پیشنهادات مجازی، نیاز به بودجه کپن‌های تخفیف، مسابقه‌های سالانه. این‌ها بهترین روش‌ها برای جلب مشارکت دنبال کننده‌ها و همچنین به‌دست آوردن دنبال کننده‌های جدید است. شما می‌توانید یک کمپین که اساسش بر پول است ترتیب دهید یا چند درصد تخفیف را به آنها پیشنهاد دهید.

در گروهها عضو شوید برای خودتان گروه بسازید یا هر دو کار را بکنید!

احتمالا گروه‌های زیادی که مرتبط با محصول یا خدمات شما باشند در فضای مجازی یافت می‌شود. در آن گروه‌ها عضو شوید، بحث‌ها را دنبال کنید و در آن‌ها مشارکت فعال داشته باشید. به‌یاد داشته باشید که گروه‌های مرتبط با کار شما، شانس شما برای ارتباطات بیشتر را سرعت می‌بخشند. اگر هیچ گروهی را نیافتید، پس خودتان یک گروه ایجاد کنید و اجازه دهید فضایی برای افرادی که علاقه‌مند به این حوزه هستند به‌وجود بیاید که در آن عضو شوند و به بحث و تبادل نظر بپردازند.

همه جا از هشتگ استفاده کنید

هشتگ‌ها به شما کمک می‌کنند که از انبوه جمعیت فعال در شبکه‌های مجازی خود را جدا کنید و به این وسیله آمار فروش در فضای مجازی خود را بهبود بخشید. این که شما در شبکه‌های مجازی چقدر دیده شوید، به هشتگ‌های مناسبی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. هشتگ‌ها در شبکه‌های مجازی به‌صورت فهرست‌وار در می‌آیند و باعث می‌شوند پست‌هایی که قرار می‌دهید به جمعیت وسیع‌تری از افرادی که آن هشتگ را جستجو می‌کنند نمایش داده شوند. هیچ شکی وجود ندارد که افرادی که شما را به‌وسیله هشتگ ها پیدا می‌کنند، به برند شما علاقه‌مند می‌شوند. 

از تبلیغات هدفمند استفاده کنید

به دلیل اینکه کانال‌های زیادی در شبکه‌های مجازی وجود دارند، ممکن است دست‌یابی به نتیجه، کمی زمان ببرد. تبلیغات در شبکه‌های مجازی ممکن است به فروش از طریق فضای مجازی کمک کند و از روز اول جواب دهد بنابراین تمرکز اصلی خود را بر روی آن قرار دهید. تقریباً تمام کانال‌ها در شبکه‌های مجازی شیوه‌های تبلیغ مختص به خودشان را دارند.

از داستان سرایی برای مشارکت استفاده کنید

اکنون شما دنبال‌کننده‌هایی دارید و ممکن است نظر بعضی از افراد را نیز جلب کرده باشید اما کار شما اینجا تمام نمی‌شود. این تازه شروع سفر است. شما باید با کاربران در یک ماجراجویی همراه شوید. وگرنه این امکان وجود دارد که هر لحظه آن‌ها علاقه‌شان به شما را از دست بدهند. راه های زیادی برای این منظور وجود دارد: مثل پست گذاشتن از محتواهای مفید

فروش سنتی:

فروش سنتی فرایند مبادله کالا و خدمات به صورت پول است. تجارت سنتی شامل رو در رو و به صورت حضوری با همه طرفین است که می توانند مبادله کالا و خدمات را با قیمت های از پیش تعیین شده انجام دهند.

در تجارت الکترونیک بیشتر وقت و هزینه در هزینه های سفر و انتخاب کالا صرفه جویی می شود. پرداخت ها به هر شکلی از حالت های دیجیتالی مانند کارت اعتباری، کیف پول دیجیتال یا بانکداری خالص قابل انجام است.

در فروش اینترنتی، کالاها می توانند بصورت شبانه روزی و بدون هیچ زحمتی در زمان آزاد ما خریداری شوند. تجارت الکترونیکی مزایای بیشتری در خرید کالاها و خدمات به راحتی ایجاد می کند.

تجارت سنتی در زمان سیستم معاملاتی که در اوایل میلیون ها سال پیش وارد بازار شد، آغاز شد. سیستم مبادله کالا با کالاهای دیگر را به جای پول که در آن روزها پول در دسترس نبود، تعریف می کند.

اینجاست که تجارت سنتی آغاز شده و تا امروز در قالب مبادله پول و نه فقط با کالاها، ادامه داشته است. امروزه تجارت سنتی محبوبیت خود را از دست داده و به دلیل معرفی تجارت الکترونیکی در اوایل قرن بیستم کاهش یافته است.

تجارت الکترونیکی و تجارت سنتی

۱-فروش اینترنتی کاملاً در حالت دیجیتالی و آنلاین است که ارتباطات از طریق الکترونیکی کاملاً برقرار است در حالی که تجارت سنتی کاملاً آفلاین و از طریق شخص یا چهره به چهره است.

۲- فروش اینترنتی در سراسر جهان قابل دستیابی است و ارتباط بیشتری دارد در حالی که تجارت سنتی محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص به ویژه کوچکتر است.

۳-اطلاعات تجارت الکترونیکی مبادله به اشکال مختلف از طریق تبلیغات دیجیتال یا ایمیل و غیره صورت می گیرد در حالی که اطلاعات مبادله در تجارت سنتی از طریق هر روش فیزیکی مبادله اتفاق می افتد.

۴- تجارت الکترونیکی می تواند یک به یک بازاریابی داشته باشد در حالی که تجارت سنتی تنها می تواند یک بازاریابی یک طرفه داشته باشد.

۵-تجارت الکترونیکی می تواند چندین حالت پرداخت مانند پرداخت آنلاین یا کیف پول دیجیتال و یا پول نقد در هنگام تحویل داشته باشد در حالی که تجارت سنتی می تواند فقط پرداخت نقدی حضوری داشته باشد.

۶-تحویل کالا در تجارت الکترونیکی بسته به در اختیار داشتن لجستیک و چندین محدودیت دیگر بسته به موقعیت مشتری، در همان روز یا هر روز دیگر بسته به موقعیت مشتری است، در حالی که در تجارت سنتی تحویل کالا فوری است.

۷-تجارت الکترونیک خدمات مشتری خوبی را در اشکال مختلفی از جمله گزینه چت یا تماس مستقیم با مجری مراقبت از مشتری ارائه می دهد در حالی که تجارت سنتی هیچ گونه پشتیبانی مشتری را ارائه نمی دهد.

۸- تجارت الکترونیکی صرف نظر از مارک ها و انواع محصولات بسیاری از محصولات را در دامنه و طیف گسترده ای از محصولات ارائه می دهد، در حالی که تجارت سنتی با محدود بودن فضای موجود، تعداد محدودی از محصولات با فروشنده خاص را دارد.

فروش مجازی درمقایسه با فروش سنتی

نمایش یک تصویر بهتر از سازمان از مزایای فروش اینترنتی درمقایسه با فروش سنتی

ارائه دادن یک تصویر بهتر از سازمان، دلیل مهم و صریحی است که می‌تواند برای به وجود آوردن یک سایت فروشگاهی و آغاز فروش اینترنتی کافی باشد.

سرویس و خدمات بهتر برای مخاطب

طراحی کردن یک سایت فروشگاهی و استفاده از اینترنت برای فروش کالا، این امکان را به شما می دهد که بیشتر در کنار مشتریان خود باشید، به سؤالات مخاطبان جواب دهید، به مشکلات وخواسته های آن ها توجه کنید و بدون هدر دادن وقت، کار گروه هایی را برای فروش محصول یا تبلیغات برگزار کنید.

دسترسی دائمی به محصولات و خدمات

این مسئله برای کسب‌ و‌ کارها سود زیادی به همراه دارد. شما می توانید تمام اطلاعات مورد نیاز مشتریان را  با ایجاد وب سایت و فروشگاه اینترنتی در اختیار آن ها  قرار دهید. این یعنی تماس‌های تلفنی مشکلات را برطرف می کند و میزان فروش افزایش پیدا می‌کند

هزینه‌ کمتر برای اجرایی کردن

کم بودن هزینه‌‌ راه‌ اندازی یکی از مزیت های فروش اینترنتی درمقایسه با فروش سنتی می باشد. فروشگاه های اینترنتی به تعداد کمتری نیروی انسانی نیاز دارند، شما باید سایت‌ خود را آماده و کسب ‌و‌کارتان را راه‌ بیاندازید.

کم کردن فاصله ها

در فروش اینترنتی فاصله‌ خریداران تا فروشگاه شما به اندازه‌ یک کلیک است. شما امکان  برقراری تماس از طریق اینترنت با مشتریان خود را دارید، به پرسش های آنها جواب بدهید و مشکلات‌ آن‌‌ها را برطرف کنید.

فاقد محدودیت مکانی برای فعالیت

از دیگر مزیت های فروش اینترنتی درمقایسه با فروش سنتی این است کع هر کجا که راحت هستید کار کنید.شما با کسب ‌و‌کار اینترنتی ازمحدودیت مکان آزاد خواهید شد. در صورت داشتن ارتباطات اینترنتی خوب، هر جای که باشید می توانید کسب ‌و‌کار خود را مدیریت و کنترل کنید.

کم شدن هزینه‌های عملیاتی

تنها با یک کار ساده می‌توانید هزینه‌های خود را کم کنید. با ثبت آنلاین سفارشات دیگر نیازی به کارکنان بخش خدمات نیست. همه سفارش ها و پرداخت‌ها اینترنتی انجام می‌شوند. با این کار تعداد کارمند یا نیروی انسانی و هزینه های اداری کاهش می یابد.

زمینه ورود به بازار جهانی

شرکت‌ها و فروشگاه‌های سنتی فقط می‌توانند تعداد محدودی خریدار را در زمان‌ مشخصی پذیرا باشند، این در حالیست که با طراحی یک وب سایت خوب و ایجاد زمینه برای فروش اینترنتی در هر لحظه هزاران نفراز سراسر جهان می توانند از فروشگاه اینترنتی شما دیدن کنند.

نتیجه گیری

فروش مجازی یک پل ارتباطی بین شما و مشتریان است، در فروش آنلاین یک دوره زمانی وجود دارد و از مزایای فروش مجازی درمقایسه با فروش سنتی میتوان گفت این است که برای ضمانت موجودی کالای خود نیازی نیست تعداد زیادی ازمحصول را از قبل تهیه و در انبار نگهداری کنید.

همینطور شما می توانید از روش نرم افزارهای مربوط به انبارداری برای نگهداری اطلاعات، اطلاعات موجودی و بررسی محصولات و کالاها خود استفاده کنید.

در  دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.

مطمئنا فروش مجازی درمقایسه با فروش سنتی روشی سود آورتر است  و فروشندگان باید با افزایش آگاهی در این زمینه، از مزیت های گوناگون آن استفاده کنند.

موفقیت در هر کسب و کاری ارتباط مستقیمی با فروش و مشتری دارد. طراحی سایت فروشگاهی به صورت شبانه روزی و در همه روزهای هفته می توانند خدمات و محصولات خود را در معرض دید مشتری قرار داده و به طور مستقیم فروش داشته باشند. هیچ محدودیتی در فروش محصولات از لحاظ زمانی، منطقه ای و یا جنسیتی وجود ندارد. این در حالی است که شغل های سنتی ساعت کار محدودی دارند و به ناچار در برخی ساعات تعطیل هستند.

با استفاده از تکنولوژی های جدید و سایت های اینترنتی، معرفی محصولات یا خدمات، برند سازی، تبلیغات گسترده، پیدا کردن مشتری و فروش بسیار ساده تر است. مشاغل سنتی برای ماندگاری و پیشی گرفتن از سایر رقبا، باید همگام با تکنولوژی های روز دنیا، تغییراتی را انجام دهند.

منابع:

www.novinbin.com

https://diacobin.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما