نرم افزار CRM چیست؟ (Customer Relationship Management)
CRM به معنی مدیریت ارتباط و تعامل با مشتریان بوده و عبارت است از نرم افزاری که به عنوان ارتباط دهنده یک سازمان با مشتریانش شناخته می شود.
CRM فرآیندی است که بصورتی برنامه ریزی شده است تا تعامل سازمان را با تمامی مشتریانش اعم از مشتریان کنونی و نیز مشتریان آینده سازمان به بهترین نحو حفظ نماید. به عبارت دیگر هر راهبرد و روشی را که با استفاده از داده ها و اطلاعات به اصلاح و یا توسعه ارتباط سازمان با مشتریان بپردازد، CRM می گویند.
امروزه شناخت اکثر مردم از CRM ، بیشتر در رابطه با نرم افزار CRM است. به عبارت دیگر نرم افزار CRM به سیستمی گفته می شود که با این هدف بوجود آمده است تا مدیران سازمانها و ادارات بتوانند به کمک آن تمامی اهداف مورد نظر سازمان را با دقت بالا و همچنین سرعت بیشتر، بطور منسجم و قانونمند و نیز بصورت برنامه ریزی شده به نتیجه برسانند.
این نرم افزار توانایی این را دارد که وضعیت کنونی سازمان را بطور کامل نشان داده و نیز برای آینده سازمان طرح ها و برنامه های خاصی را در نظر بگیرد طراحی این نرم افزار بگونه ای است که بخش هایی مانند ارتباط با مشتریان، تبلیغات سازمان، خرید و فروش، خدمات پس از فروش، سیستم اداری، مرکز تماس، باشگاه مشتریان و مواردی از این قبیل را شامل می شود.
این نرم افزار مزیت های فراوانی دارد که از مهمترین آنها می توان به صرفه جویی در وقت، هزینه، افزایش بازدهی و ارتقاء عملکرد سازمان و همچنین افزایش فروش اشاره کرد.
ویژگی منحصربفرد این نرم افزار این است که می توان با استفاده از آن کل سازمان را مدیریت کرد بطوریکه کلیه عملیات روزانه مربوط به کسب و کار را از طریق آن بتوان تسهیل نمود.
CRM نرمافزاری است که به ذخیره و نیز تغییر اطلاعات مربوط به کسب و کارها و فروش کمک می کند. استفاده از این نرم افزار موجب افزایش کارایی کارشناسان فروش در هرمجموعه شده و نیز سبب گسترش و توسعه فروش در زمان آینده نیز خواهد گردید.
این نرم افزار به کارشناسان فروش یک سازمان کمک می کند تا بتوانند برای بهبود فرآیند فروش، راه های ارتباطی مناسبی با مشتریان پیدا کرده و همچنین قابلیت آن را دارد که بصورت اتوماتیک و خودکار کار فروش را مدیریت کرده و به انجام برساند.
این نرم افزار توانایی این را دارد که تمامی اطلاعات مربوط به مشتری و سوابق مربوط به خریدهای او را شناسایی کرده و در اختیار کارشناسان فروش قرار دهد. همچنین صدور فاکتور و پیش فاکتور نیزاز دیگر قابلیت های آن است که این کار را کاملا بصورت اتوماتیک انجام می دهد و نیز برای کمک به اهداف بازاریابی و تبلیغات سازمانها نیز اقداماتی انجام می دهد که این اقدامات شامل ارسال فکس، پیامک و ایمیل بصورت انبوه است که از طریق نرم افزار CRM پیامگستر انجام می پذیرد CRM پیامگستر که به عنوان یک محصول تبلیغاتی شناخته می شود، ابزاریست که در جهت تبلیغات موفق اینترنتی و غیر اینترنی در کسب و کارها نقش مهمی دارد.
CRM همچنین در جهت حفظ مشتریان در سازمان راهبردهایی دارد تا ازطریق آنها بتواند هم به گسترش خدمات پس از فروش در سازمان کمک کرده و هم با ایجاد باشگاه مشتریان بتواند رضایت مشتریان را از سازمان افزایش دهد بطوری که آنها را تبدیل به مشتریان دائمی نماید.
این نرم افزار اقدام به ایجاد یک پرونده برای هر مشتری در سیستم مینماید که کلیه تماس ها و سوابق مشتری در آن ثبت می شود بطوریکه می توان تنها با یک کلیک به تمامی اطلاعات مشتری دسترسی پیدا کرد وهمچنین می توان اطلاعات مشتریان و نیز کارکنان سازمان را ثبت و ذخیره نمود.
علاوه براین می توان از طریق آن تمامی وظایف کارکنان و نیز نیازمندیها و درخواسته ای آنها را ثبت نموده و این کار را با تمام جزئیات مورد نیاز از قبیل تاریخ این درخواست ها ثبت و بایگانی نمود.
این نرم افزار قابلیت هماهنگ سازی تمام پروسه های مرتبط با سازمان را داشته و نیز می تواند تمامی تاریخ های مهم مورد نیاز با کار یک سازمان را ثبت و ذخیره نماید و همچنین دریافت اطلاعات مورد نیاز مانند صدور فاکتور و … بصورت آنلاین در هر لحظه از دیگر قابلیتهای آن است.
نرم افزار CRM را می توان در پیشبرد اهداف اتوماسیون اداری نیز استفاده نمود بطوریکه اغلب کارهایی که در گذشته در ادارات و سیستم های کسب و کار بصورت دستی انجام می شدند، امروزه بصورت اتوماسیون اداری در آمده اند که این کار سبب بهبود کارهای یک سازمان و همچنین افزایش دقت بیشتر درانجام کارها می شود.
نرم افزار CRM می تواند اتوماسیون اداری را به نحو احسن پوشش داده بطوریکه می توان از طریق این نرم افزار به تمام فعالیت های انجام گرفته در سازمان با جزئیات کامل دسترسی داشت.
این نرم افزار دارای یک محصول خاص با عنوان هوش تجاری میباشد که به کمک ابزارهای گرافیکی آن، می تواند ازعملکرد تمامی اعضاء و کارکنان سازمان، گزارش تهیه نموده و دراختیار مدیران قرار دهد. این محصول امکان این را به مدیران می دهد که بطور کامل از تمام رویدادهای سازمان مطلع گردیده و بتوانند به بررسی کامل تمام اتفاقات بپردازند. همچنین این رویکرد سبب میگردد تا دید مدیران نسبت به امور، حرفه ای تر شده و نیز موجب افزایش کارایی سازمان گردد.
مرکز تماس تلفنی، یک محصول دیگر از نرم افزار CRM است که امروزه درتمام سازمان هایی که به نحوی با مشتری ارتباط تلفنی دارند، جایگاه ویژهای دارد. مرکز تماس تلفنی این قابلیت را دارد که تمامی تماس های ورودی و خروجی مرتبط با اشخاص و نیزمشتریان را ثبت و ذخیره کند. لذا این امکان را به مسئولان مربوطه می دهد که به رسیدگی نیازهای هر کدام از مشتریان بصورت اختصاصی بپردازند. این محصول با برقراری ارتباط با دیگر مراکز تماس از قبیل سانترال و خطوط شهری کمک می کند تا ارتباط تمامی مشتریان با سازمان حفظ شود.
قابلیت دیگر این محصول امکان دسترسی داشتن به جزئیات تمامی تماس های ورودی و خروجی مشتریان می باشد.
نرم افزارهای CRM در سیستم های مرتبط با کسب و کار سبب می شوند تا مدیران سازمانها بتوانند بطور موثرتر و کارامدتر به مدیریت مشتریان خود بپردازند. بخاطر ویژگی های بسیار زیاد نرم افزارهای CRM ممکن است اشخاصی که خواهان خرید این نرم افزارها می باشند، در انتخاب نوع آن دچار سردرگمی شوند. به عبارت دیگر نتوانند نرم افزار مطابق با نیاز خود را شناسایی نموده و اقدام به خرید نمایند، لذا خریداران باید توجه داشته باشند که در هنگام خرید آن، اقدام به خرید نرم افزاری کنند که علاوه بر ساده و آسان بودن، بتواند تمامی اهداف سازمان را پوشش دهد، بطوریکه همه اعضاء سازمان بتوانند استفاده از آن را به سهولت یاد بگیرند. لذا خرید نرم افزارهایی که بسیار پیچیده بوده و یادگیری آنها بسیار زمانبر می باشد، توصیه نمی گردد.
بهترین روش انتخاب یک نرم افزار CRM آسان اینست که ابتدا باید نسخه نمایشی و به اصطلاح دموی آن را استفاده نموده و ابتدا با قابلیت های آن آشنا شد و سپس در صورت داشتن رضایت خاطر، اقدام به خرید آن نمود.
معمولا نسخه دموی یک نرمافزار بصورت قراردادن لینک دانلود آن در داخل سایت شرکت مورد نظر است و خریدار در مدت زمان مشخصی می تواند از این نرم افزار استفاده کرده و با ویژگی های آن آشنا گردد.
همانطور که می دانید نرمافزار BPMS نرم افزاری است که یک محصول خاص گرافیکی را در اختیار کاربر قرار می دهد تا کاربر بتواند بدون داشتن اطلاعات بالای نرم افزاری و برنامه نویسی اقدام به ساخت نرم فزارهای اختصاصی شرکت خود نماید. از آنجائیکه برخی از نرم افزارهای CRM هم از این ویژگی بهره مند می باشند، لذا می توان برخوردار بودن از این مورد را نیز از ویژگی های یک نرم افزار CRM خوب دانست.
از آن گذشته نرم افزارهای CRM در صورتی که بتوانند بطور کامل امنیت اطلاعات کاربران را حفظ نموده و همچنین قابلیت هایی مانند سفارشی سازی و کاربری آسان را داشته و نیز توانایی هماهنگی با سایر نرم افزارهای سازمانی را داشته باشند، جزو نرم افزارهای خوب و مورد تایید قرار می گیرند.
امروزه با توجه به روند رو به رشد استفاده سازمان ها از نرم افزارهای CRM پیشبینی می شود درآینده نزدیک سازمان ها اقدام به خرید این نرم افزار را در اولویت کار خود قرار دهند. بنابراین سازمان هایی که می خواهند کسب و کارشان رونق یافته و از هر جهت بروز باشند، باید بدنبال راه و روشی باشند که درآینده نیز پاسخگوی نیازهای آنها باشد که نرم افزار CRM گزینه مناسبی برای پاسخگویی به این نیاز صاحبان مشاغل مرتبط با کسب و کار می باشد.
عوامل زیادی در هزینه راه اندازی نرم افزار CRM موثرند که از آن جمله می توان به زیرسیستم های مورد تقاضای کاربران و نیز تعداد کاربران اشاره کرد که می توان این هزینه را بصورت یکجا و یا اقساطی پرداخت نمود البته این هزینه ها می توانند براساس تفاوت های نرم افزارهای CRM تغییر کنند و منظور از این تفاوت ها، نرم افزارهای CRM تحت وب و تحت ویندوز می باشد. کسانی که در خرید نرم افزار CRM به هر دلیلی مردد هستند می توانند از نرم افزارهای TRIAL یا رایگان استفاده کرده واز این طریق با مزایای این نرم افزار آشنا شده و سپس با اطمینان نسبت به خرید اقدام نمایند.
برای اینکه با شیوه کارکردن با یک نرم افزار CRM آشنا شویم، باید بدانیم که این نرم افزار در مرحله اول یک کانال از کاربران و مدیران را ایجاد می کند که امکان دسترسی آنها به نرم افزار درسطوح متفاوت می باشد. افراد این گروه می توانند معلومات اساسی مخاطبان از قبیل مشخصات فردی، ایمیل و شماره تماس و…را در پروفایل هر مخاطب ثبت نمایند.
همچنین می توان اطلاعات مربوط به ملاقات های حضوری وغیرحضوری صورت گرفته با مخاطبان را نیز در این قسمت افزود.
در مرحله دوم، کاربران نرم افزار CRMمی توانند معلومات و داده های بدست آمده را وارد بخش هایی مانند بازاریابی، فروش و تبلیغات نمایند.
CRM با دارا بودن این ویژگی ها می تواند موجب شود که کاربران به شناخت بهتری نسبت به مشتریانشان دست یافته و برای پاسخگویی به نیازهای آنها آمادگی لازم را داشته باشند.
در کل CRM ابزاری است که برای افزایش فروش در سازمان ها و همچنین رضایت بهتر مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم با ارائه راهکارهای مناسب می تواند موجب ارتقاء تجربه مشتری نسبت به فرآیند خرید شود.
برای اینکه مشتری بتواند مناسبترین نرم افزار CRM را انتخاب و خریداری نماید، باید اطمینان حاصل کند که این نرم افزار دارای قابلیت سفارشی سازی می باشد. منظور از سفارشی سازی اینست که این نرم افزار دارای ویژگی های تماما ثابت نبوده و برخی قابلیت های آن را بتوان با توجه به خواست و سفارش مشتری تغییر داد.
وجود قابلیت سفارشی سازی در نرمافزار CRM سبب می شود که در هر زمان مشتری بتواند این نرم افزار را ارتقاء داده و بروزرسانی نماید.
در پایان نتیجه می گیریم که با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش فعالیت شرکت های نوپا و نیز فروشگاه های اینترنتی ارتباط با مشتریان روز به روز بیشتر شده و از این نظرهیچ تفاوتی بین شرکت های بزرگ با چندین سال سابقه کار با فروشگاه های تازه کار مرتبط با کسب و کار وجود ندارد، آنچه مسلم است ارتباط مستمر مدیران شرکت های مربوطه با مشتریان است که تمامی فروشگاه های بزرگ و کوچک و اینترنتی و غیراینترنتی از آن برخوردارند، لذا هر شرکتی برای داشتن یک ارتباط موثر با مشتریان بطوریکه موجب تعاملات سازنده بین طرفین گردد، نیازمند یک استراتژی مناسب و موثر است که امروزه نرم افزار CRM بهترین گزینه برای پاسخ به این نیاز صاحبان مشاغل می باشد و استفاده از آن به همه مشاغل مرتبط با مشتریان توصیه می گردد.