مقایسه مهندسی فروش و فروش

شرکت های خوب، نیازها را برآورده می کنند، در حالی که شرکت های بزرگ، بازارها را ایجاد می کنند. پس برای آنکه بازار فروش را در ید قبضه خویش قرار دهید، می بایست هر چه زودتر به ارائه راهکارهایی باشید تا به فروش موفق دست یابید. اگر بتوانید بازار را تسخیر خویش گردانید، می توانید به فکر  تحقق رویاپردازی های خوب باشید. «فیلیپ کاتلر»

سازمان ها امروزه در محیطی کاملا رقابتی که همراه با تحولات شگفت انگیزی است باید اداره شوند. در چنین شرایطی مدیران محیط خارجی و داخلی سازمان کنند و سایر وظایف را به عهده کارکنان بگذارند. کارکنان زمانی می توانند از عهده وظایف محول برآیند که از مهارت» دانش و توانائی لازم برخوردار باشند و اهداف سازمان را به خوبی بشناسند. ابزاری که می تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد مهندسی فروش است. نظر به اهمیت مهندسی فروش به عنوان راهکاری نوین در اثربخشی بازاریابی» هدف این مقاله تشریح مفهوم مهندسی فروش بود. امروزه مهندسی فروش, به عنوان یکی از تکنیک های موثر در همواره مهارت های خود را در شناسایی درست نیازهای مشتریان بالا ببرند. این امر کمک می کند که مشتری مداری شرکت بسیار در ذهن مشتریان نمود پیدا کرده و رضایت و وفاداری آن ها را افزایش دهد. همچنین در این تکنیک فروشندگان می بایست از دانش فنی بالایی راجع به محصولاتی که قصد فروش آن ها را دارند.ء داشته باشند. به کارگیری همزمان این دو مهارت می تواند بازاریابی شرکت را نسبت به رقبایش بسیار متمایز سازد.

فروش سنتی

هر شرکت و کسب‌وکاری برای بقا نیاز به فروش دارد، اما نباید به‌بهای فروش، سود را فدا کرد. فروش سنتی برای تمام شرکت‌ها مناسب و پاسخگوی نیازها نیست. این روزها بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، فروش سنتی را کنار گذاشته‌اند و هم در  بازاریابی و هم فروش از روش نوینی در فروش استفاده می‌کنند. واقعیت این است که شیوه خرید افراد نسبت‌به ۲۰ سال گذشته تغییرات بسیاری کرده است. در چنین شرایطی نمی‌توان همچنان به فروش سنتی دل‌خوش کرد و از راهکارهای ۵۰ سال پیش بهره برد.

در روش‌های قدیمی فروش، معمولا از طریق تماس تلفنی، ایمیل و… با مخاطبان و مشتریان بالقوه ارتباط برقرار می‌شد. این روش‌ها تأثیرگذاری لازم را ندارند و نوعی مداخله و مزاحمت نیز برای مشتری به‌حساب می‌آیند. با خودتان فکر کنید؛ حتما مدت زمان زیادی از آخرین باری که به این شیوه خرید کرده‌اید، گذشته است.

اعضای یک تیم فروش

در تیم های فروش می توان این عناوین شغلی را تعریف کرد :

۱- مدیر فروش : فردی که مدیریت تیم فروش را برعهده دارد. یک مدیر فروش موفق فردی است که توانایی رهبری تیم فروش را داشته باشد و توانایی ارائه راهکار در زمان کاهش فروش را دارا باشد و به عملکرد تیم فروش نظارت داشته باشد و تیم فروش را به سمت هدف نهایی یک تیم فروش ، یعنی افزایش فروش برساند.
۲- مهندس فروش : فردی که پشتیبانی فنی محصول و معرفی محصول به صورت فنی را بر عهده دارد. مهندس فروش باید به اطلاعات فنی محصول اشراف کامل داشته باشد و در زمان ارائه محصول به مشتری بتواند به صورت کامل و با زبانی ساده محصول را برای خریدار توضیح دهد . یک مهندس فروش باید فن بیان قوی و مناسبی داشته باشد

مدیریت و مهندسی فروش با فروشندگی چه فرق هایی دارد؟

با به زبان آوردن مدیریت و مهندسی فروش این موضوع ذهنمان را درگیرمی‌کند که مهندسی فروش فقط درحوزه ی فروشندگی حضوری یا شخصی کاربرد دارد و کمک آن به رشد دانش فروشندگی متقابل می‌باشد. (تفاوت مدیریت و مهندسی فروش با فروشندگی)

نکته جالب توجه این جاست که این دو با هم فرق دارند؛ در فروشندگی حضوری شما می‌توانید با تکنیک های خودتان به قوام و دوام مباحث مهندسی فروش کمک کنید ولی درمهندسی فروش با ویژگی های خاص و ذهنیت قوی مهندسی خودتان، باعث ابداع و کشف شیوه های خلاق و نوین درفروشندگی شخصی می‌شوید.

شما باید از این موضوع آگاهی داشته باشید که در مدیریت و مهندسی فروش زمینه فعالیت شما فقط شامل محصولات و خدماتی می‌شود که جنبه یا جهت گیری فنی وتکنیکی داشته باشد، مانند: محصولات صنعتی، مکانیکی، الکتریکی، شیمیایی، ماشین کاری شده و یا حتی کالاهای اولیه ای که کاربردهای خاصی

مطلب اصلی این است؛ بسیاری از کالاهایی که در بازارهای فنی یافت می‌شوند کالاهایی هستند که نیاز به دانش وسیع فنی در زمینه کاری خود دارند و با حفظ کردن مشخصات استاندارد فنی آن ها نمی‌توان مشتریان رابرای خرید متقاعد کرد.

مهندسی فروش که دانشی بدیع و نوظهور است، با تشابه فنی کالاها، متنوع بودن محصولات، رقابت نزدیک شرکت ها، اطلاع رسانی وسیع و ابزارها و همچنین رسانه های متنوع تبلیغاتی به کمک فروش کالاهای فوق العاده فنی و پیچیده آمده است که بیشتر در زمینه‌ی کالاهای صنعتی معمولاً گران قیمت و تخصصی کاربرد دارد.

شاید شما هم به این موضوع فکر کرده باشید که مهندسی فروش نوعی از مهندسی است که کاملاً خلاقانه و در حیطه بازاریابی است، در راستای این موضوع ما برای راه یافتن به آینده و ساختن محصولات و محیط های تازه به جای آنکه منافع رقیبان متوجه آن باشد منافع خود را در نظر بگیریم لذا می‌بایست موقتاً هرچه در ذهن داریم را خارج کنیم و ذهن خود را صفر کنیم.

و اما مهندسین فروش به کسانی می گویند که هر نوع اطلاعاتی از جمله فنی و تکنیکی و …را کامل و کافی در مورد محصولی که می خواهند به فروش برسانند دارند و در این مورد آموزش های لازم هم دیده باشند.

تفاوت مدیریت و مهندسی فروش

۱)کمک به حل مشکل مشتریان در زمینه لوازم نصب شده

۲) برنامه ریزی و اصلاح محصولات برای تامین نیاز های مشتری

۳)کمک به تحقیق و توسعه محصولات جدید

۴) تحکیم و باز بینی سفارش ها و تنظیم تحول

۵) همکاری با تیم های فروش برای شناخت نیازهای مشتری و ارائه خدمات پشتیبانی فروش

۶) توصیه مواد و ابزار ارتقاء یافته یا ماشین آلات به مشتریان و نشان دادن اینکه چطور تغییرات هزینه ها را کاهش داده یا تولید را افزایش می‌دهد.

۷) آماده سازی و ارائه توضیحات فنی که محصولات و خدمات را برای مشتریان شرح می‌دهد .

فرآیند مهندسی فروش

۱- تعیین مشتریان واجد شرایط: هدف گذاری و شناسایی مشتریان بالقوه از موضوعات مهم در مهندسی فروش است. این مهم است که شما وقت و هزینه های شرکت را بر روی احتمالات قوی تر صرف کنید. بنابراین باید خصوصیات و بازار هدف خود را تعیین کنید و بدانید چه افرادی احتمال بیشتری برای خرید از شما دارند. این موضوع می تواند بررسی رده های سنی مختلف، بررسی جامعه شناختی یک شهر یا بررسی های فرهنگی و روانشناختی را نیز شامل شود. نوشتن مطالب مختلف در این حوزه، ارائه سخنرانی ها در محل هایی که جلب توجه می کند استفاده از رسانه های جمعی و تبلیغات محیطی به شما کمک می کند که اطلاعات اولیه در خصوص آنالیز بازار هدف خود را بدست بیاورید.

۲- تماس اولیه:بعد از شناسایی مشتریان بالقوه و تعیین بازار هدف مهندسین فروش نیاز به تعیین استراتژی برای برقراری تماس دارند.  اطلاعاتی مانند خصوصیات و سبک زندگی، اهداف مشتری از خرید کالا یا خدماتی خاص، میزان مصرف سالیانه و رقبای شرکت شما در ایجاد یک کانال مطمئن برای تماس با مشتریان بالقوه موثر خواهد بود. استراتژی های بازاریابی مانند ورود به بازار با یک بازاریابی شبکه ای یا ورود هجومی به بازار از جمله استراتژی های معروف در بازاریابی است. اما مهارت شما در اجرای دقیق این روش ها مهمتر از هر چیز دیگری است.

۳- تماس اصلی: بعد از آنکه در مرحله تماس اولیه توانستید یک تاثیر مثبت بر روی مشتری خود بگذارید باید برای یک ملاقات طولانی تر برنامه ریزی داشته باشید. این بخش یکی از مهمترین بخش های فرآیند اجرایی در مهندسی فروش است. شما از این طریق سعی می کنید که بازخورد های مثبت در مرحله تماس اولی را به یک رابطه دو جانبه با مشتری و رفیقانه تبدیل کنید.

۴- معرفی کالا:معرفی کالا یا خدمات شما موضوع مهم بعدی در فرایند مهندسی فروش است. شما می توانید از تاریخچه شرکت خود شروع کنید و توضیحاتی در خصوص مشخصات اصلی کالا و خدمات شرکتتان در ادامه ذکر کنید. برای این کار داشتن یک کاتالوگ طراحی شده با گرافیک زیبا می تواند به شما کمک کند. مهندسین فروش برای این بخش سعی می کنند سناریو نویسی کنند.

۵- بررسی ایرادات:همانطور که گفتم یکی از شاخصه های مهم مهندسی فروش بررسی سوالات احتمالی در هنگام معرفی کالا برای مشتریان است. این موضوع کاملا بدیهی است که مشتریان چون برای کالای شما می خواهند مبلغی را پرداخت کنند از تمام زوایا به موضوع نگاه می کنند و سوالاتی در هنگام توضیحات شما مطرخ خواهد شد. سوالاتی که می تواند از نظر فنی کالای شما را بررسی کند یا ممکن است از جنبه های روانشناختی و نحوه پرداخت و تحویل و … باشد. اینجاست که تفاوت های بنیادین میان مهندسین فروش و فروشنده ساده مشخص می شود. یک مهندس فروش برای پاسخگویی به هر سوالی خود را از قبل آماده می کند. منطق قوی دارد و تعامل لحظه ای او با مشتری بسیار بالاست.

۶- انعقاد قرارداد فروش: مهندسی فروش از نظر من کمی شباهت به آشپزی نیز دارد! شما باید زمان دقیق برای ارائه پیشنهاد انعقاد قرارداد را تشخیص دهید. اگر خیلی زود این کار را انجام دهید مشتری شما امتناع می کند و اگر دست دست کنید و این موضوع دیر شود مشتری ممکن است از نظر روانی تمایلش برای انعقاد قرارداد با شما را از دست بدهد. دیدن علائمی مانند تایید حرف های فروشنده، یا پرسش در خصوص شرایط اعتبار خرید و تخفیف ها از جمله نشانه های تمایل خرید از سوی مشتری است.

 ۷- پیگیری: بعد از انعقاد قرارداد شما باید پیگیری دقیق از عملیات فروش و تامین خدمات پس از آن را انجام دهید. پیگیر رضایت مندی مشتری باشید تا از این طریق بتوانید مشتری را برای خرید مجدد ترغیب کنید.

۸ تکنیک برای موفقیت در مهندسی فروش

تجربیات مشتریان قبلی خود را بیان کنید

افراد معمولا به پیامهای عاطفی بیش از توضیحات فنی توجه می کنند. هدف شما این است که به مخاطبان خود نشان دهید که اگر تصمیم به خرید محصول از شما گرفته اند، انتخاب درستی انجام داده اند. مهندس فروش موفق این کار را با درج مثال هایی از سایر مشتریان که مشکل مشابهی داشته و از راه حل های ارائه شده توسط شما استفاده کرده اند، انجام می دهد.

دمو محصول خود را داستان وار شرح دهید

در حین ارائه محصول یا خدمات، کافی نیست که اسلایدها را با تصاویر زیبا و داده های فنی سازماندهی کنید. از پاورپوینت خود به عنوان ابزاری برای انتقال یک داستان استفاده کنید. مخاطب شما مشتاق است تا بفهمد چه کاری می توانید برای او انجام دهید. بنابراین با یک نتیجه گیری روشن، ارائه خود را به یک داستان جامع تبدیل کنید. در این تکنیک مهندسی فروش، نتیجه داستان راه حل پیشنهادی شما برای حل مشکل مشتری احتمالی است.

با چند سوال شروع کنید

آغاز کردن جلسه با چند سوال کلیدی یکی از مهم ترین تکنیک های مهندسی فروش است. اگر ارائه خود را با پرسیدن چند سؤال آگاهانه شروع کنید، شانس بهتری برای درک واقعی نیازهای فنی مخاطبان خود خواهید داشت. پس از دانستن این موضوع، می توانید متناسب با نیاز آنها، محتوای خود را آماده کنید.

تلاش کنید جلساتتان زیر ۲۰ دقیقه باشد

مخاطبان خود را با سخنرانی بی پایان و مرور مکرر اطلاعات خسته نکنید. اگر فرایند انتقال پیام بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد، احتمالاً جایی از کار شما اشتباه است. با توجه به اینکه در فرایند مهندسی فروش مفاهیم تخصصی کاربرد زیادی دارند، به راحتی می توانید با زیاده گویی توجه مشتری را از دست بدهید.

رقبای خود را بشناسید

نیاز است که مهندسان فروش نه تنها ارزش فنی راه حل خود، بلکه همچنین رقبای خود را درک کنند. به این ترتیب، وقتی مخاطبان شما سؤالاتی دشوار درباره تفاوت بین شما و رقبای شما می پرسند، پاسخ دقیق این سوالات را می دانید. بسیاری از افراد زمان کافی را برای شناخت محصولات رقیب صرف نمی کنند، اما در واقع این یک تکنیک مهندسی فروش ضروری است.

درباره مخاطبان خود تحقیق کنید

مهندسان فروش مسئول حل جنبه های فنی مشکلات خاص مشتری هستند. برای انجام این کار، آنها باید در مورد مشتریان احتمالی خود تحقیق کنند و نیازهای مخاطبان خود را بشناسند. مخاطبان مختلف زمینه های مورد علاقه و سطح درک فنی متفاوتی دارند. تحقیق در مورد آنها قبل از برگزاری جلسه ملاقات باعث می شود یک ارائه محصول سفارشی سازی شده با پیام هایی متناسب با نیاز مشتری بالقوه به او ارائه شود. حتما اطلاعات مربوط به کانتکت، امتیاز مشتری و غیره را به صورت ثبت شده در یک نرم افزار CRM نگهداری کنید.

برای پرسش و پاسخ زمان کافی بگذارید

پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات، سنگ بنای یک مهندسی فروش حرفه ای است. دو دلیل اصلی در این زمینه وجود دارد:

پرسش و پاسخ فرصت خوبی برای گوش دادن به صحبت های مشتری است و به شما امکان می دهد از موضوعاتی که بیشترین مشکل را برای مشتری ایجاد می کند آگاه شوید.

پرسیدن سوال مخاطب را درگیر نگه می دارد و به شکل گیری تصمیم او کمک می کند.

به پیام های غیر کلامی توجه کنید

مثل همه کارشناسان فروش، برای پیشبرد فروش و جلب توجه مخاطبان خود باید از روشهای مختلف غیر کلامی استفاده کنید. در اینجا چند پیشنهاد ارائه می شود:

متن های از پیش تعیین شده داشته باشید، اما گاهی اوقات هم به صورت خود جوش و طبیعی با مخاطبان خود ارتباط بگیرید.

هنگام ارائه محصول یا خدمات خود بایستید. نشستن جلوی لپ تاپ و پیشبرد استدلالها با یک حالت یکنواخت، پاسخگو نخواهد بود.

همه ما روزهای بد داریم. اما نباید اجازه دهید وضعیت احساسی شما، کنترل عملتان را در مهندسی فروش در دست گیرد.

به مخاطبان خود نگاه کنید. وقت گرانبهای خود را صرف خواندن متن از اسلایدهای پاورپوینت نکنید. تماس چشمی بسیار موثر است. هرگز تاثیر آن را در ایجاد ارتباط دست کم نگیرید.

مسئولیت ها و وظایف مدیر فروش

مدیران فروش وابسته به اینکه در چه صنعتی و چه شرکتی با چه ابعادی کار می کنند دارای وظایف مختلف می باشند. ولی موارد زیر از جمله مهمترین وظایف مدیران فروش در شرکتهای متوسط و بزرگ در صنایع مختلف است :

  • نظارت بر مدیران فروش استانی و منطقه ای  و کارکنان آنها (در شرکت های بزرگ)
  • حل مشکلات مشتری در رابطه با فروش و خدمات پس از فروش
  • تهیه بودجه فروش و تایید هزینه های واحد فروش
  • نظارت بر ترجیحات مشتری برای تعیین تمرکز فعالیت های فروش
  • تحلیل آمارهای فروش و گزارش به مدیرعامل و هیأت مدیره
  • طرح ریزی فروش ها و تعیین سودآوری محصولات و خدمات
  • تعیین نرخ های تخفیف و برنامه های قیمت گذاری خاص
  • برنامه ریزی و هماهنگی برنامه های آموزشی کارکنان فروش

مراحل مهندسی فروش

بررسی ایرادات : مشتریان چون معمولا پول زیادی برای کالا می پردازند همه جنبه ها را در نظر می گیرند و ممکن است سوالات متعددی طرح کنند. این سوالات می توانند جنبه روانی داشته باشند یا جنبه فنی و اینجاست که در پاسخ به مشکلات فنی، دانش تکنیکی و تسلط مهندس فروش جلوه گر شده و کار وی را متمایز می کند. در واقع بخش مهمی از تمایز بین مهندس فروش و فروشنده معمولی در پاسخهای تخصصی‌، دقیق و قانع کننده ای است که مهندس فروش در همین مواقع ارائه و فروش را محقق می کند.

انعقاد قرارداد فروش : مهندس فروش کارکشته با تیزبینی، همراهی با طبیعت فروش وطمانینه و مثبت اندیشی زمان مناسب برای ارائه پیشنهاد معامله را درک و با اعتماد به نفس آن را مطرح می‌کند. دیدن علائمی مثل تایید حرفهای فروشنده با سر توسط مشتری یا پرسش در مورد شرایط اعتبار خرید و قیمت و تخفیفها معمولا علائمی هستند که نشانگر تمایل خریدار به انجام معامله است.

پیگیری :اطمینان یافتن از اجرای صحیح عملیات نصب و حمل و تامین خدمات مورد نیاز مشتری و پرسش از مشتری در مورد رضایت مندی اش در این مرحله از اهمیت برخوردار است و مشتری را برای خرید مجدد مشتاق می‌کند.

تصویر ذهنی در خدمت مهندسی فروش

تصویر ذهنی روشی کاملا علمی و سیستماتیک دارد و برای انجام آن باید به صورت علمی تحقیق کرد و با عناصر موثر در ساخت تصویر ذهنی مناسب، به هدف مورد نظر رسید:

۱-تصویر علامت تجاری: جوهره و هسته اصلی یک نام تجاری علامت تجاری است. مثلا علامت تجاری مرسدس بنز یا جعبه‌های زردرنگ کداک که طی سالیان دراز مردم به این نتیجه رسیده‌اند که بسته‌بندی زرد علامت کیفیت بالا در عکاسی است.

۲-تصویر کارآیی محصول: ارزش افزوده و خدمتی است که کالا قرار است انجام دهد; مثلا در مورد کداک سرعت و کیفیت عکس و تصویر مد نظر است.

۳-تصویر اجتماعی: که در واقع تلاشی است برای یافتن یک زمینهء مشترک با بازار هدف و مشتریان بالقوه و بالفعل. می‌خواهیم به آن‌ها بگوییم علایق ما با شما یکی است و ما محصولی داریم که شما به ‌آن علاقه‌مند هستید.

۴-تصویر بازار هدف: در مورد آن است که کدام دسته از مصرف‌کنندگان محصول مورد نظر را دوست دارند و از آن استفاده می‌کنند. هدف آن است که بازار هدف تبلیغات را ببینند و بگویند کسانی که در آن تبلیغ هستند را دوست دارم چون شبیه به من هستند.

۵-تصویر نحوهء استفاده: این‌که محصول چگونه است و چگونه مصرف می‌شود که کاملا بسته به مشتری و مخاطب متفاوت است.

مدیر فروش کیست و چه تفاوتی با مهندسی فروش دارد؟

برای اینکه بدانیم مدیر فروش کیست لازم است ابتدا بدانیم فروش چه ابعادی دارد؛ فروش دو وجه داردیکی فروش ستادی  و دیگری فروش حضوری.

واژهٔ مدیریت فروش نیز در بعد ستادی فروش معنا می‌یابد، جائی‌که مدیر فروش به‌عنوان فردی تعریف می‌شود که باید با بررسی مخاطبان، رقبا، مشتریان، بازار و…، میزان مواد اولیه، توانائی تولید، نقدینگی شرکت، قیمت تمام شده کالای تولیدی، نقطه‌ٔ سربه‌سر، نحوهٔ توزیع و مواردی از این قبیل را منظور کرده و در نهایت چگونگی انجام فروش را معین کند. به‌عبارت دیگر وظیفهٔ مدیر فروش کاری است ستادی، مبتنی بر تفکر و منطق.

اما بعد دیگر فروش، فروش حضوری یا حرفه‌ای است و آن هنگامی‌ است که شخصی به‌عنوان فروشنده یا ویزیتور، مشتریان بالقوه را شناسائی کرده و با مراجعه به آنها، ضمن معرفی محصول شرکت، با بیان اطلاعات جامع و کامل در مورد آن، مشتری را برای خرید ترغیب می‌کند و سرانجام با نشاندن مشتری بر سر میز قرارداد و بستن قرارداد، فروش را انجام می‌دهد.

در فروش حضوری چنانچه نیاز مشتری با تولیدات معمول شرکت رفع شد خود فروشنده به تنهائی می‌تواند آن را به انجام رساند ولی چنانچه این نیاز رفع نمی‌شد، آنگاه است که فروشنده با انجام پرسش و دریافت نیاز مشتری، آن را به واحد مهندسی فروش سازمان خود ارجاع داده و بقیهٔ کار را به آنها محول می‌کند.

در واقع واحد مهندسی فروش حد فاصل بین واحد بازاریابی و واحد تولید قرار گرفته است که با دریافت اطلاعات اولیه از بازاریابی، و از طریق مراجعهٔ حضوری به محل و مشاهده و معاینه و مصاحبه، فرمول و طرحی را آماده می‌کند تا دستور ساخت آن را در اختیار واحد تولید قرار دهد.

در حالت کلی در مواردی که تولید ما تولید عام است و حالت مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای دارد این مدیر فروش است که براساس تجربهٔ سنواتی، نیاز بازار، امکانات فنی و فردی موجود و… برنامهٔ تولیدی را می‌دهد. البته این برنامهٔ تولیدی با توجه به سطح فروش قبلی می‌تواند مبین فروش بعدی خود نیز باشد. مثلاً مدیر فروش با بررسی شرایط بازار و آنچه پیش از این تجربه شده است، تخمین می‌زند که شرکت امسال توانائی فروش ۲۰۰۰ تن جنس را دارد و بر این اساس برنامه‌ریزی‌ها برای تولید این مقدار کالا می‌گیرد. ولی فراموش نکنیم که این موضوع منحصر به تولیدات عام و معمولی است. اما در بحث کالاها و طرح‌های سفارشی این مهندس فروش است که وارد عمل شده و طراحی محصول را انجام می‌دهد.

نتیجه گیری:

در واقع میتوان گفت که مهندسی فروش تلاش دارد تا با استفاده از تکنیک های مهندسی ساز و کار های فروش را تغییر دهد و منجر به ارتقاء آنها شود.

در واقع یک مهندس فروش علاوه بر اینکه خود ممکن است مانند یک فروشنده وارد مزاکره و فروش شود. میتواند با تاکتیک های جدید فروش میزان فروش را افزایش دهد.

عمده کاربرد مهندسی فروش در عرضه و بازاریابی محصولات خاص صنعتی میباشد. ولی امروزه شاهد گسترش آن به شاخه های عمومی تر بازاریابی هستیم.

با توجه به گسترده شدن انواع مدل های بازاریابی و پیچیدگی محصولات، مهندسی فروش میتواند با استفاده از دانش فنی خود به کمک فروش هر چه بیشتر محصولات رود. مهندسی فروش با استفاده از تاکتیک ها و اطلاعات فنی و آمیختن آن به مهارت فنی بالا موجب افزایش فروش ، افزایش رضایت مشتری و افزایش نرخ رضایت مشتری از کالا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما