مؤثرترین راه های تبلیغات برای جذب مشتری

نحوه معرفی یک محصول به مشتری تا به حدی مهم است که روز به روز بر تعداد تیم­ های مطالعاتی و واحدهای تحقیق و توسعه در این زمینه افزوده می ­شود. روزانه شاهد انواع مختلفی از تبلیغات در سطح شهر و در فضاهای مجازی می­ باشیم که با توجه به تفاوت شرایط ارائه دهنده ­گان محصول، شیوه ­های تبلیغاتی هم به طبع تغییر می ­یابند. استفاده از بنر و بیلبورد تبلیغاتی، لایت باکس، فضای مجازی، پیامک تبلیغاتی و دیگر روش ­ها همواره درجلب نظر مشتریان مؤثر بوده ­اند و نمی ­توان از اهمیت پرداختن به این روش­ ها غافل بود.

مقدمه

همان­طور که می­ دانیم تبلیغات جزو جدایی ناپذیر سیستم ­های کسب و کاری مرتبط با ارباب رجوع می­ باشد و از آنجائیکه این تبلیغات را می ­توان به روش ­های متفاوت و در سطح گسترده ­ای از زمان و مکان انجام داد، لذا انتخاب شیوه تبلیغ کالا تاثیر مستقیمی در رونق آن کسب و کار خواهد داشت. لذا در این گفتار سعی نموده ­ایم تا به معرفی چندین روش تبلیغاتی که به تجربه ثابت شده است تاثیر به سزایی درجذب مشتری دارند، بپردازیم.

حتما این جمله معروف را بارها شنیده ­اید که ” تبلیغات هزینه نیست، سرمایه گذاری است”.

شاید اگر به تازگی شروع به فعالیت در حوزه کسب و کارنموده ­اید، نتوانید مفهوم این جمله را به درستی درک نمائید. شاید به نظرتان آید که تبلیغات یک هزینه اضافی است و احتمالا می­ توان بدون تبلیغات نیز در جذب مشتری موفق عمل نمود؛ باید بگوییم، نظر شما در پاره­ای مواقع درست است و در صورتی که نتوانید به شکل صحیحی اقدام به تبلیغ نمائید، نتیجه ­ای جز هدر دادن پول نخواهید داشت!

در واقع همانند تمام کارهای دیگر که نیازمند تحقیق و توسعه می­ باشند، تبلیغات نیز از این مقوله مستثنی نبوده و نیازمند این می­ باشند که طبق به روزترین متدهای دنیا انجام گیرد.

انجام یک تبلیغ هوشمندانه علاوه بر اینکه موجب رونق مالی کسب و کار شما می­ گردد، سبب افزایش وجهه اجتماعی شما نیز خواهد گردید.

باتوجه به تفاوت میزان خلاقیت موجود درانسان­ ها نمی­ توان گفت که تنها تعدادی روش محدود برای تبلیغات وجود دارد؛ بلکه هزاران روش متفاوت و خلاق می ­توان به کار برد که می­ توانند موجب افزایش رونق کسب و کار گردند.

در ادامه به برخی از این روش­ ها که می­ توانند نقش مؤثری در جذب مشتری و همچنینن افزایش فروش داشته باشند، اشاره شده است:

۱- آزمایش تبلیغات مورد نظرروی گروه هدف

انتخاب جامعه هدف به منظورآزمایش تبلیغ مورد نظر کار چندان سختی نیست. به عنوان مثال اگر شما فروشنده لوازم آرایشی می­ باشید و تبلیغاتی را برای این منظور در نظر گرفته ­اید، می­ توانید ابتدا از تعدادی از خانم­ های اقوامتان دعوت به عمل آورده در رابطه با تبلیغ مدنظرتان، از ایشان نظر خواهی کنید.

با انجام این عمل، شما به طور آشکار تاثیر پیام تبلیغاتی را در مخاطب مشاهده خواهید نمود و پیش از آنکه تبلیغات به صورت گسترده ­تری انجام گیرند، از بازخوردهای احتمالی مطلع شده و نسبت به رفع ایرادات آن اقدام خواهید نمود.

شما می­ توانید به روش­ های مختلفی مانند مصاحبه و پخش پرسش­نامه و یا نظرسنجی درفضای مجازی از عقاید گروه هدف مطلع گردید.

۲- شناسایی مشتریان احتمالی و تبلیغ برای آنها

این نکته را مدنظر داشته باشید که احتمال اینکه تمام بازار را تصاحب کرده و بتوانید همه اقشار جامعه را مشتری خود گردانید، کار بسیار سخت و تقریبا غیر ممکنی است؛ لذا شما باید با بررسی و تحقیق در مورد نیازهای جامعه، بتوانید مشتریان احتمالی را تشخیص داده و بدانید که چه سهمی از بازار را می­ توانید تحت کنترل خود درآورید؛ سپس از طریق تبلیغات هوشمندانه درجهت جذب مشتری و کسب رضایت آنها، بهره ببرید.

۳- مدیریت صحیح هزینه ­های مرتبط با تبلیغات

یکی ازاشتباهات بسیار رایجی که صاحبان مشاغل مختلف آن را مرتکب می­ شوند، این است که نمی­ توانند هزینه­ های مربوط به تبلیغات را به درستی مدیریت نمایند. چنین گروهی به خاطر نداشتن زمان­بندی مناسب برای تبلیغات معمولا مشتریان­شان را از دست می­ دهند.

به عنوان مثال: هزینه کردن مبالغ بالا برای تبلیغات در زمان رکود کسب و کار، علاوه بر اینکه نتیجه دلخواهی نخواهد داشت، موجب ضرر رسانی بیشتر درحوزه کاری مورد نظر خواهد گردید و همین­طور در نظر گرفتن مبالغ اندک برای تبلیغات در زمان رونق اقتصادی نیز روش مناسبی برای تبلیغات موثر نخواهد بود.

  ۴- استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات

یکی از بهترین و به روزترین روش ­های تبلیغات درجوامع امروزی، استفاده از فضای مجازی برای این کار است. امروزه گسترش فضاهای مجازی از قبیل اینستاگرام و وبلاگ­ های تبلیغاتی، بستر مناسبی جهت تبلیغات بهینه فراهم آورده است.

با توجه به اینکه اکثر اقشار جامعه امروزی به فضای مجازی به طور روزانه دسترسی دارند، لذا می­ توان از این روش در جهت تبلیغات مناسب بهره برده و در نتیجه از این روش کم ­هزینه که بیشتر مشتریان احتمالی را تحت پوشش قرار می ­دهد، درجهت پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی بهره گرفت.

یکی ازمهم­ترین مزایایی که فضای مجازی از آن برخوردار است، امکان ثبت سفارش آنلاین از این طریق است که این مورد به تنهایی موجب بالا رفتن آمار دنبال کننده ­ها و در نتیجه رؤیت شدن تبلیغات خواهد گردید.

۵- استفاده ازمانیتورهای مستقر در مکان ­های عمومی

یکی ازبهترین و مؤثرترین روش­ های تبلیغاتی، استفاده از نمایشگرهای تبلیغاتی می ­باشد که در اکثر مکان­ های عمومی مانند ایستگاه اتوبوس، پایانه­ های مسافربری، مجتمع­ های تجاری و… به وفور مشاهده می ­گردند.

از آن­جائیکه این گونه نمایشگرها اقدام به پخش تصاویر متحرک می­ نمایند. لذا در دید بیننده بسیار جذاب بوده و موجب جلب توجه مخاطبان و در نتیجه جذب مشتری خواهند گردید.

۶- استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی

این روش یکی از بهترین و کم هزینه­ ترین روش­ های تبلیغاتی برای جذب مخاطب می­ باشد که هیچ وقت قدیمی نمی­ شود. باید توجه داشت که بنر و پوستری که در مکان­ های عمومی نصب می­ گردد، مستقیم با ذهن مخاطب ارتباط برقرار می­ کند. یعنی مخاطب به طور ناخواسته نگاهش درگیر بیلبورد تبلیغاتی شده و متاثر از آن می­ گردد.

همچنین هر چقدر ابعاد بیلبورد بزگ تر بوده و محتوای مورد نظر آن بهتر روئیت گردد، در انتقال پیام مورد نظر به مخاطب موفق ­تر عمل خواهد نمود.

۷- استفاده ازپیامک تبلیغاتی

از آنجائیکه استفاده از این روش بسیار کم هزینه بوده و همچنین زمان اندکی را نیز به خود اختصاص می­ دهد، لذا نمی ­توان ازاهمیت آن به سادگی گذشت.

استفاده از پیامک در تبلیغات هرچند از دید برخی افراد، چندان خوشایند نبوده و حالت ایجاد مزاحمت برای دیگران را دارد، ولی در بسیاری از مواقع بسیار مؤثر بوده وموفق عمل نموده است.

۸- استفاده از هنرمندان و اشخاص سرشناس درتبلیغات

به جرات می­ توان گفت این روش بهترین و مؤثرترین شیوه تبلیغات از گذشته­ ها تا به امروز بوده است. با اینکه این روش تبلیغی ممکن است کمی هزینه بر باشد، ولی درصد اثرگذاری آن بسیار بالا خواهد بود.

معمولا این نکته برای مردم مهم است که بدانند هنرمند مورد علاقه­ شان از کدام محصول و یا برند استفاده می ­نماید و تمایل دارند که از همان محصول استفاده نمایند و این نوع خرید با اینکه کاملا از روی احساسات و عواطف صورت می­ گیرد، ولی اثری که در مخاطب و خریدار می ­گذارد، به مراتب بالاتر از خریدهای منطقی می­ باشد.

۹- استفاده از لایت باکس جهت تبلیغات

استفاده از لایت باکس جزو روش­های تبلیغاتی بسیار مؤثر است که هم در فضای باز و هم درمحیط­های بسته می­ توان از آن استفاده نمود. لایت باکس معمولا در دو نوع تولید می­ گردد که نوع اول مخصوص فضای باز است که درمقابل بارش باران و برف و نور خورشید مقاوم می­ باشد و نوع دیگر نیز مخصوص فضاهای بسته و داخلی می­ باشد و هر دو نوع آن به دلیل دارا بودن از ظرافت و زیبائی کافی، تاثیر بسیاری در جلب توجه مخاطبان و در نتیجه جذب مشتری دارند.

وسخن آخراینکه، شما در هر نوع فعالیتی که مشغول به کار شوید، نیازمند تبلیغ مؤثر و بهینه درآن زمینه می­ باشد و واضح است که هر چقدر این تبلیغات به طرز هوشمندانه و خلاقانه تری طراحی و ارائه گردند، درجذب مشتری و در نتیجه رونق کسب و کارمؤثر ترخواهند بود.

 

 نویسنده: سمیه سیدی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما