فودکورت و فودهال و اهمیت آنها در مجتمع­ های تجاری

یکی از جذابترین و پرطرفدارترین بخش­ ها در مراکز خرید و مجتمع ­های تجاری فورکورت­ ها می­ باشند. با احداث هر مجتمع تجاری و یا مرکز خریدی قسمتی از آن برای رستوران و فودکورت اختصاص می­ یابد.

مقدمه:

حتما تا به حال بارها واژه فودکورت به گوشتان خورده است؛ فورکورت ( Food Court) که با نام فودهال (Food Hall) نیز شناخته می­ شود، به معنی سرا یا محوطه یا صحن غذا می­ باشد. فودکورت­ ها مکان­ های سرپوشیده ای هستند که معمولا در محل اجتماعات مردم مانند مراکز خرید، مجتمع­ های تجاری- تفریحی، فرودگاه ­ها و…. وجود دارند.

 در این نوشتار تلاش برآن قرار گرفته است تا به دلایل به وجود آمدن فودکورت­ ها و خدمات آنها و نیز نحوه سرویس دهی درآنها اشاره گردد.

فودکورت­ ها مکان­ هایی هستند که ازچندین غرفه متصل به هم تشکیل شده ­اند که هرغرفه یک پیشخوان مخصوص به خود دارد که سفارش غذا و نوشیدنی از طریق همین پیشخوان­ ها صورت می­ گیرد.

 یعنی مشتری در قسمت پیشخوان اقدام به روئیت منوی غذایی نموده و وجه آن را پرداخته و سپس غذا را تحویل گرفته و درصندلی­ های مستقر در بین غرفه­ ها می نشیند.

در ابتدا اغلب غذاهایی که در فودکورت­ ها ارائه می ­شدند شامل غذاهای فوری و فست فود بودند ولی امروزه شاهد سرو انواع غذاهای سنتی و خارجی و نیز انواع نوشیدنی­ های سرد و گرم در این گونه مکان­ ها می­ باشیم.

نکته قابل توجه در طراحی فودکورت این است که مشتریان تمام این غرفه­ های پیوسته یا باصطلاح چندین رستوران کوچک، در کنار یکدیگر نشسته و به صرف غذا می­ پردازند.

درواقع جایگاه مشتریان به گونه ­ای می­ باشد که این رستوران­ های کوچک، دور تا دور آنها بوده و تمام مشتری­ ها در تیررس نگاه تمام غرفه دار­ها قرار دارند و برعکس.

 این رستوران­ ها اگر چه شباهت بسیاری با کافه تریا دارند، ولی در کل نحوه سرویس دهی آنها از تنوع بیشتری برخوردار است.

اهمیت فودکورت­ ها بیشتر به خاطر تنوع فراوان غذایی موجود درآنها می ­باشد که معمولا مورد پسند قرار گرفتن توسط تمام سلایق و طبع­های گوناگون، ازاهداف مورد نظر مدیران آنها می­ باشد.

 تاریخچه فودکورت:

نخستین بار در سال ۱۹۷۱ ایده ساخت فودکورت درمراکز تجاری به وجود آمد که بدلیل پاره­ای مشکلات این ایده به ثمر نرسیده و پس از آن در سال ۱۹۷۴ اولین فودکورت به طور رسمی و موفقیت آمیز در مرکز خرید پاراموس پارک درنیوجرسی آغاز به کار نمود.

بعدها به دلیل استقبال مردم ازاین نوع خدمت رسانی، احداث این گونه رستوران­ ها به طرز چشم گیری افزایش یافت و پس از آن در ایران نیزاین گونه رستوران­ ها به طور رسمی اقدام به فعالیت نمودند.

نخستین فودکورت­ ها با این هدف به وجود آمدند که مراجعه کنندگان به مراکز خرید و مجتمع­ های تجاری-تفریحی، دنبال مکانی برای رفع خستگی و گرسنگی حاصل از پیاده­ روی فراوان درحین خرید بودند و به همین خاطر بود که مدیران این مراکز به فکر ساخت رستوران ­هایی درداخل این مراکز افتادند تا مردم برای رفع گرسنگی مجبور به خارج شدن از مجتمع نگردیده و در داخل همان مجتمع به رفع این نیاز خود بپردازند.

به تدریج با گذشت زمان و با ارائه خدمات متنوع ­تر، فودکورت­ ها مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته و در نتیجه جزء جدایی­ ناپذیر مجتمع ­های تجاری گردیدند.

سرویس دهی در فودکورت

در زمان آغاز به کار این مجموعه رستوران­ ها یا به اصطلاح فودکورت ­ها، غذاها که بیشتر شامل فست فود و غذاهای فوری بودند، در ظروف یک بار مصرف سرو می­ شدند ولی با گذشت زمان، ظروف مورد استفاده در این مکان­ ها نیز مانند سایر خدمات آنها تغییر یافته و ارتقاء یافتند.

از لحاظ سرویس دهی، فودکورت­ ها شباهت بسیار زیادی به کافه تریا دارند و درواقع نحوه ارائه خدمات در این مکان­ ها بیشتر به صورت سلف سرویس می­ باشد؛ به گونه ­ای که هر شخص غذای خود را از غرفه مربوطه دریافت نموده و در صندلی­ های مستقر در میانه سالن که توسط رستوران­ های کوچک احاطه شده ­اند نشسته و به صرف غذایش می­ پردازد و البته بعد از میل نمودن غذا اقدام به جمع کردن پسماندهای غذایی و انتقال انها به سطل زباله می­ نماید.

در صورتی که تمامی مشتریان به این نکته یعنی جمع ­آوری زباله­ های حاصل از غذای خود بپردازند، می­توانند به ایجاد یک محیط بهترو زیباتر کمک نمایند بطوری که تک­ تک مشتریان بتوانند از این محیط لذت ببرند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی فودکورت کمک بسیاری به موفقیت آنجا می ­نماید. هر چقدر طراحان این مراکز خلاقیت بیشتری به کار برده و محیط زیبایی را برای مشتریان به وجود آورند، بی شک درجذب مشتری و درنتیجه رضایت آنها موفق­ تر خواهند بود.

 این طراحی می­ تواند شامل نورپردازی­ های متنوع، دارا بودن از چشم انداز زیبا، چیدمان مناسب صندلی­ ها، استفاده از فضای سبز، استفاده از موسیقی زنده، و مواردی از این قبیل باشد که بدیهی است رعایت هرچه بهتر این موارد به ایجاد فضای دل­نشین­ تر کمک خواهد نمود.

باتوجه به اینکه رقابت در همه عرصه­ های مختلف به چشم می­ خورد، لذا مدیران این­گونه رستوران­ ها به طور دائمی در تلاشند تا در جهت هرچه بهتر کردن خدمات مورد ارائه شان به مشتری­ ها موفق ­تر عمل نمایند و در این راستا اقدامات فراوانی انجام می ­دهند. این اقدامات موجب شده است تا هر روز شاهد جذابیت­ های فراوانی در این مکان­ ها باشیم. جاذبه­ هایی مانند طراحی­ های مدرن و امکان تماشای فوتبال و دیگر برنامه­ های جذاب صوتی و تصویری، موجب افزایش و جذب مشتریان به این مکان­ ها می­گردد.

امکانات موجود در فودکورت­ ها متفاوت است و برخی از آنها از سالن VIP نیز برخوردار بوده و با توجه به سلیقه مشتریان انواع برندهای رستوران­ ها در آنجا حضور داشته و به فعالیت می­ پردازند.

باید توجه داشت که ارائه خدمات با کیفیت و مطابق طبع و ذائقه مشتری مستلزم  به کارگیری پرسنل حرفه ­ای به خصوص آشپزهای باتجربه خواهد بود. هرچقدر آشنایی آشپز با انواع غذاهای بین ­المللی بیشتر باشد، همان اندازه درجذب ذائقه ­های گوناگون موفق ­تر عمل خواهد نمود.

 نکته بسیارمهم درطراحی فودکورت، منحصر به فرد بودن آن است. یعنی در صورتی که فودکورت­ ها از فضایی برخوردار باشند که ایجاد حس دل­زدگی در مشتری ننموده و به گونه ­ای باشند که مشتری بارها  قصد مراجعت به آنجا را داشته باشد، به طور قطع موفق ­تر خواهند بود.

لزوم توجه به اهمیت فودکورت­ ها

اهمیت فودکورت­ ها در تمام جوامع به خصوص جوامعی مانند ایران که خرید به عنوان یکی از تفریحات مردم محسوب می­ شود، بسیار زیاد است و روز به روز به اهمیت آنها افزوده می­ گردد.

 امروزه فودکورت­ های مستقر در مجتمع ­های تجاری و مراکز خرید از چنان جاذبه ­ای برخوردارند که بیشتر مردم و مشتریان نه برای خرید بلکه برای اینکه اوقات خوشی را در کنارعزیزانشان سپری نمایند، به این مکان­ ها مراجعه می­ فرمایند.

امروزه برخلاف سال های قبل فودکورت­ ها با برخورداری از تنوع فراوان غذایی و انواع نوشیدنی­ های باب میل مشتری توانسته­ اند مشتریان دائم و وفاداری را برای خود جذب نمایند.

لزوم توجه به فودکورت­ ها درمجتمع ­های تجاری و مراکز خرید تا آنجاست که هر چقدر این رستوران ­ها در جذب مشتری موفق ­تر عمل نمایند، در واقع کل مجتمع درجذب مشتری موفق عمل خواهد نمود؛ از این رو تلاش مدیران این مراکز باید همواره در جهت افزایش کیفیت سرویس دهی به مشتریان باشد.

بی­شک یکی از مفرح­ ترین و بیادماندنی ترین خرید­ها زمانی صورت می­ گیرد که خستگی و گرسنگی حاصل از خرید در یک فودکورت زیبا با محیط آرام بخش پایان پذیرد.

 باید توجه داشت که اهمیت غذاخوری ­ها و فودکورت­ ها بیش از آنکه به خاطرغذای خوش طعم و یا چشم انداز زیبایش باشد، بیشتر به خاطرمحیط آرامش بخش و فضای دل نشینی است که این مکان­ ها از آن برخوردارند به طوری که در ثبت خاطرات زیبا و بیاد ماندنی در ذهن افراد بسیار مؤثرند.

خاطرات قشنگی که در کنار عزیزترین­ ها رقم می­ خورد و چقدر خوب است که این خاطرات در محیط­ هایی ثبت گردند که از هر لحاظ زیبا و باب میل افراد مختلف باشند.

نتیجه ­گیری:

نتیجه­ ای که از این نوشتار بدست می ­آید این است که هرچقدر سازندگان این مکان­ ها خلاقیت بیشتری بکار برده و خدمات متنوع­ تری به مراجعان ارائه نمایند، در جذب مشتری و درنتیجه ماندگاری خود بهترعمل خواهند نمود. فودکورت­ ها بهترین و سالم ­ترین مکان ­­ها برای جمع­ های خانوادگی و دوستانه می­ باشند.

 فودکورت ­ها می ­توانند یک شروع زیبا برای خریداران به ارمغان بیاورند و یا اینکه یک پایان خاطره ­انگیزاز یک خرید به همراه داشته باشند به طوری که مشتری بتواند خستگی حاصل ازیک خرید طولانی را  فراموش نموده و تنها شیرینی آن را به خاطر بیاورد.

نویسنده: س.سیدی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما