درباره روف گاردن مجتمع تجاری ایران زمین خوی

آیا تاکنون بازار خوی را از نمای بالا دیده­اید؟

و آیا می­توانید تصور کنید که ساختمان شهرداری، نماد الله واقع درچهارراه مرکزی و اتومبیل­ های همیشه در حال گذر از خیابان­ های شهر، از نمای بالا چه منظره زیبایی دارند؟!

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید همگی این مناظر زیبا، از روف گاردن مجتمع ایران زمین قابل مشاهده است!

احتمالا اکثر شما با واژه “روف گاردن” آشنا بوده و می­ دانید که منظور از روف گاردن یا باغ بام، فضای سبزیست که در پشت بام یک ساختمان ایجاد شده و در آن می ­توان انواع گل و گیاه و چمن و درختچه­ های مختلف را کشت نمود.

روف گاردن­ ها معمولا با هدف برخورداری بیشتر از طبیعت و فضای سبز در ساختمان­ ها ایجاد می ­شوند که می­ توان از طریق نورپردازی­ های زیبا و مناسب  و نیز با استفاده از آلاچیق و سایبان فضای آن­ها را دلبازتر نمود.

 در کل دو نوع باغ بام یا روف گاردن وجود دارد: گسترده و متمرکز تفاوت انواع روف گاردن­ ها در نوع پوشش گیاهی مورد استفاده در آنها و نیز نحوه چیدمان و دکوراسیون آنهاست که با توجه به نوع زیرسازی و ایزولاسیون بکار رفته در هر نوع و نیز نحوه تعبیه خروجی آب در این فضاها می ­توان انواع مختلف گیاهان را کشت نمود.

در روش گسترده، باید از گیاهانی که دارای ریشه کوتاه بوده و قابلیت رشد در خاک کم عمق را دارند، استفاده کرد. و بالعکس در روش متمرکز، بیشتر، گیاهانی با ریشه ­های بلند و حداقل ۳۰ سانتی، مورد کاشت قرار می­ گیرند.

واضح است که روش متمرکز نسبت به روش گسترده مزیت ­های بیشتری دارد و در آن می ­توان انواع گل­ ها و درختان و حتی سبزیجات را کشت نمود و هیچ محدودیتی در نوع گیاهان مورد کشت در این نوع از روف گاردن وجود ندارد.

برای اینکه انواع پوشش ­های گیاهی بتوانند در محیط روف گاردن رشد یابند، در ساخت روف گاردن­ها از مواد مقاوم و نیز سبک استفاده می­ شود.

معمولا برای کشت گیاه در روف گاردن، گیاهانی را باید انتخاب نمود که در برابر وزش باد و نور مستقیم آفتاب مقاومت بالایی داشته و همچنین از دوام و عمر بیشتری برخوردار باشند که برای تحقق این امر، بیشتر، از گیاهان بومی هر منطقه استفاده می­ شود زیرا چنین گیاهانی با شرایط جغرافیایی و آب و هوای منطقه خود، سازگار بوده و نیز در مقابل تغییرات رطوبت و جهت وزش باد حساسیت کمتری دارند.

در کل باید سعی نمود تا از گیاهانی که بصورت چهار فصل سرسبز بوده و اکثر اوقات سال، دارای طراوت و زیبایی می­ باشند، در ساخت روف گاردن استفاده نمود.

در برخی از انواع روف گاردن­ ها نیز با توجه به سلیقه سازندگان آنها هیچ گیاهی کشت نشده و تنها از گلدان­ های تزئینی استفاده می ­شود.

درساخت کف بام نیز می توان از سنگ یا موزائیک و یا چمن استفاده نمود و همچنین می­ توان از طریق انواع نور مخفی و یا چراغ ­های باغی مورد استفاده در محوطه باغ بام، به زیبایی و ارتقاء آن افزود.

روف گاردن­ها علاوه بر زیباسازی ساختمان مزیت­ های دیگری نیز دارند که از آن جمله می­توان به استفاده بهینه از آب باران، پاکسازی هوای شهر، کنترل دمای ساختمان و دخیل نمودن طبیعت و فضای سبز در زندگی شهری اشاره نمود.

در مورد تاریخچه ایجاد روف گاردن در جهان می­ توان از آلمان بعنوان نخستین کشوری یاد کرد که اقدام به ساخت باغ بام نموده است. پس از آن ایالات متحده و دیگر کشورها این طرح زیبا را در ساختمان­ های خود پیاده سازی نمودند.

در ایران نیز سالهاست که درشهرهای مختلف، در بیشتر هتل­ ها و مجتمع های تجاری تفریحی، شاهد درخشش بیش از پیش روف گاردن­ ها هستیم.

در شهر ما نیز برای نخستین بار، مجتمع ایران زمین، اقدام به ساخت روف گاردن یا باغ بام نموده است که بزودی شاهد رونمایی از آن خواهیم بود.

این روف گاردن با توجه به موقعیت خاص قرارگیری­اش در مرتفع ترین نقطه واقع در مرکز شهر، این امکان را برایمان فراهم آورده است تا بتوانیم از فراز آن به تمام نقاط دیدنی شهر دسترسی داشته و مکان­ هایی مانند تپه شهدا، مسجد شیخ نوائی و کوهستان های اطراف شهر را بوضوح تماشا نمائیم.

و چه حس و حال قشنگیست تماشای شهرکهن و با عظمت خوی از این ارتفاع! و چقدر زیباست دیدن طلوع و غروب آفتاب و پرواز پرندگان در بلندای آسمان…. از اینجا… از بام ایران زمین …از بام یگانه بنایی که برای شما ساخته شده است….و برای شما باقی خواهد ماند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما