تاثیر طراحی داخلی مغازه در جذب بهتر مشتری

طراحی مغازه می ­تواند تاثیر خوبی روی فروش و موفقیت کسب و کار داشته باشد و یکی از مراحل مهم برای راه­ اندازی یک کسب و کار موفق نیز قلمداد می­شود، طراحی دکور مغازه و طراحی نمای مغازه هم تاثیر چشم­گیری روی افزایش فروش شما خواهد داشت، در طراحی دکور مغازه باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای چه کسب و کاری می­ خواهید طراحی کنید؟ طراحی دکور مغازه با توجه به محصولات و خدماتی که عرضه می­ شود، متفاوت بوده و همیشه اولویت به احساس راحتی و آرامش مشتری اختصاص خواهد گرفت تا نتیجه خوبی در فروش حاصل شود. در طول یک روز ممکن است عده­ی بسیار زیادی از جلوی مغازه شما عبور کنند اما تمام آنها به داخل مغازه نمی ­آیند و تمام کسانی که به داخل مغازه می­آیند اقدام به خرید نمی ­کنند؛ با استفاده از یک طراحی جذاب دکور و نمای مغازه، می ­توانید عده  بیشتری را به سمت خرید از مغازه خود جذب کرده و با یک ارتباط قوی بین مشتری و مغازه، شانس بیشتری در فروش محصولات خود داشته باشید. فروشگاه ­ها طیف گسترده­ ای داشته  و از فروشگاه پوشاک تا مواد غذایی و محصولات الکترونیکی هر کدام نیازمندی ­ها و شرایط مختص به خود را دارند، بنابراین بهترین کار برای رسیدن به یک طرح خلاقانه و خاص این است که در رابطه با هر فروشگاه و مغازه­ای، چند نمونه کار قوی را مشاهده و بررسی کنید.

 

مقدمه

آیا می­ دانید دکوراسیون داخلی فروشگاه یا مغازه شما چه تاثیری در جذب مشتری دارد؟

آیا این درست است که ایجاد تغییرات در دکوراسیون داخلی فروشگاه باعث افزایش درآمد می­ شود؟

شکل ظاهری فروشگاه یا مغازه شما، یکی از مهم­ترین عوامل در موفقیت تجاری کسب و کارتان می‌باشد. دکور مغازه باید برای مشتری آرامش کافی در زمان خرید ایجاد کند. دسترسی به محصولات در فروشگاه نیز باید هم برای مشتری و هم برای کارکنان فروشگاه ساده باشد. طراحی دکوراسیون فروشگاه و طراحی ویترین مناسب، باعث می‌شود که توجه افراد بیشتری به فروشگاه شما جلب شود. همین امر باعث جذب مشتری و رونق اقتصادی فروشگاه یا مغازه شما می‌شود.

پس از مطالعه این مطلب می ­توانیم تصمیمات درست­ تری درمورد دکوراسیون داخلی فروشگاه خود بگیریم. قادر خواهیم بود با توجه به نکات گفته شده تغییرات مناسبی را در فروشگاه یا مغازه­ مان ایجاد کنیم. تغییراتی که می ­تواند انجام آنها ساده و کم هزینه باشد یا سخت و هزینه­ بر. در هر صورت، بهبود شرایط محیط فروشگاه یا مغازه ما، قطعاً بر روی میزان جذب مشتری، فروش و درآمد ما تأثیر بسیار مهمی خواهد گذاشت.

 

فضای ورودی فروشگاه

اولین قسمتی که مشتری با آن مواجه می‌شود ورودی فروشگاه است. پس باید به طراحی این قسمت توجه ویژه‌ای داشته باشیم. شاید بتوان گفت بهترین تبلیغ برای جذب مشتری به فروشگاه ما، ظاهر آن از بیرون فروشگاه باشد. ورودی، اولین برخورد مشتری با کسب و کار ما است. باید با طراحی درست، این اولین برخورد مشتری با فروشگاه را بهینه کنیم.

آیا وارد شدن به فروشگاه برای مشتری سخت است؟ اگر فروشگاهی چنین مشکلی را حل نکند، صد در صد مشتری­ های ناراضی و در نهایت فروش کمتری خواهد داشت. میزان توجه ما به این مسائل نشان دهنده‌ میزان اهمیتی است که به مشتری می­ دهیم.

علاوه بر راحتی ورود و خروج، نور مناسب و انتخاب رنگ کارشناسی شده، بسیار اهمیت دارد. اهمیت آن به این دلیل است که در بسیاری از موارد، مشتری ­ها به ویترین و ظاهر بیرونی فروشگاه جذب می­شوند ولی وارد فروشگاه نمی ­شوند و مستقیم به سراغ ویترین جذاب فروشگاه بعدی می­روند.

یکی از کارهایی که در طراحی ورودی فروشگاهمان می­توانیم انجام دهیم، متمایز و خاص طراحی کردن آن است. یعنی کاری کنیم که نظر مشتری به آن جلب شود. ناخودآگاه زمانی که نظر مشتری به ورودی فروشگاهی جلب شود و از ویترین و جنس­ های فروشگاه هم راضی باشد، حتماً وارد می­شود.

برای جلب توجه بیشتر، می­ توانیم نور متمرکز کافی و نه زیادی را بر روی ورودی متمرکز کنیم. توجه همه رهگذرها، به یک فضای خاص که نور متفاوت از اطراف خود داشته باشد، جلب می­ شود. هر چه قدر این نور در بازه استاندارد روشنایی، روشن­تر باشد، حس مثبت و اعتماد بیشتری ایجاد می­ کند.

راه دیگر این است که از رنگ­های خاص برای ورودی استفاده کنیم. رنگی که متمایز از فضای اطرافش باشد. اما باید مراقب باشیم که این رنگ باعث نشود مشتری حس عدم اعتماد کند. از رنگ ­های آرامش بخش و اطمینان بخش استفاده شود. مانند آبی، سبز، سفید و … . استفاده از رنگ ­های پرهیجان مانند قرمز، نارنجی، زرد و … ، باید با دقت و کارشناسی شده باشد.

 

استفاده از علائم در بخش ورودی و نمای مغازه یا فروشگاه:

همه ما انسان­ ها بصورت ناخوداگاه نسبت به جملات دستوری محترمانه عکس­ العمل مطابق آن دستور را نشان می­ دهیم. یعنی اگر در ورودی فروشگاه یا مغازه ما، یک عبارت دستوری محترمانه مانند “بفرمایید و از محصول خاص ما دیدن فرمایید” بصورت کارشناسی و استادانه در طراحی وروردی قرار داده شود، حتماً تأثیر زیادی در ورود مشتری ­هایی که از مقابل مغازه یا فروشگاه ما عبور می ­کنند، می ­گذارد.

به این ترتیب برخی از مشتریانی که تنها از مقابل فروشگاه ما عبور می ­کنند تا به ویترین بعدی برسند، با دیدن این چنین عبارت­ها یا علائمی، در ناخود آگاه خود تصمیم می گیرند که به آن عمل کنند.

این کار، شبیه به کشاندن مشتری به داخل فروشگاهمان است، بدون آن که مستقیماً درخواستی از او کرده باشیم.

فضای ورودی نخستین بخشی است که پای مشتریان به آن قسمت می ­رسد. با توجه به ابعاد و مساحت فروشگاه ابعاد آن متغیراست. این منطقه از فروشگاه، فضا یا مرزی است بین داخل و خارج از فروشگاه به همین خاطر برخی این منطقه را منطقه مرزی نامگذاری کرده­ اند. این بخش علت شکل­- گیری تصویری است که در ذهن مشتری بر مبنای احساس ایجاد می شود. در این منطقه مشتری مغازه را از بابت: نوع یا سبک طراحی داخلی، هماهنگی فضای داخلی با محصولات، کیفیت نورپردازی، استفاده از رنگ­ ها و ویترین بررسی می­ کند.

 

طراحی نمای مغازه

یکی از مهم­ترین بخش­ ها در طراحی مغازه، طراحی نما می­باشد، نمای مغازه پل ارتباطی بین مشتریان و فروشگاه است. با بررسی انواع مختلف طراحی نمای مغازه و فروشگاه­های مختلف می­ توانید نسبت به نوع کسب و کار خود یک نمای شیک را برای مغازه خود انتخاب کنید.

اهمیت نما ی مغازه از آن جهت است که در اولین نگاه افراد به سوی مغازه و فروشگاه چیزی که توجه آن­ها را به سوی خود جلب می­کند نمای بیرونی مغازه یا فروشگاه است بنابراین برای جذب بیشتر مشتری باید در کنار طراحی دکوراسیون داخلی مغازه، در طراحی نمای خارجی مغازه و یا فروشگاه­ ها دقت و حساسیت ­های لازم را داشته باشیم.

حس رضایت از خرید در نهایت به ایجاد حس وفاداری به مغازه و همچنین گفتمان مثبت در مورد خرید کمک بسیاری خواهد کرد، یکی از عوامل تأثیر­گذار بر جو مغازه زیبایی ظاهری آن است. بسیاری از صاحبان مغازه این نکته را به خوبی درک کرده ­اند که زیبایی و تزیینات محیطی از عوامل برجسته ­ای هستند که موجب جذب مشتریان به این مکان می­ شوند.

در یک مغازه با متراژ بالا می­توان طرح­های ابتکاری زیادی را پیاده ­سازی کرد اما ابعاد فضا یکی از عوامل مهمی می­باشد که نقش زیادی در طراحی و دکوراسیون داخلی خصوصا فضاهای کوچک و پر بازدید مانند مغازه ­های کوچک درسطح شهر دارد.

در واقع کوچکی و متراژ کم در هر فضایی سبب می­شود تا چیدمان و طراحی با چالش ­های زیادی مواجه شود و یا امکان جای دادن همه حوزه های ضروری وجود نداشته باشد در چنین مکان­ هایی استفاده بهینه از امکانات موجود و طراحی متناسب با مبلمان چند منظوره و سفارشی در اولویت قرار می­گیرد و می ­تواند برکارایی و زیبایی فضا بیافزاید همین امر می ­باشد که احساس رضایت را در کاربران مغازه و فروشگاه به وجود می­ آورد. حس رضایت از خرید در نهایت به ایجاد حس وفاداری به خرید از مغازه منجر خواهد شد. یک خرید موفق ممکن است تا مدت ­ها در ذهن افراد بماند و همیشه به نیکی یاد شود.

یکی از عوامل تأثیر­گذار بر محیط مغازه، زیبایی ظاهری آن است برای طراحی مغازه باید به این موضوع اهمیت داده شود. بسیاری از صاحبان مغازه این نکته را به خوبی درک کرده­اند که زیبایی و تزیینات محیطی از عوامل برجسته­ای هستند که موجب جذب بیشتر مشتریان می­شود. عده ای از طراحان مغازه سعی می­ کنند یک ویترین بزرگ با نور پردازی شیک طراحی کنند و تاکید دارند فقط تعداد محدودی از محصولات، پشت ویترین گذاشته شود، تا بیشتر جلب توجه کند و حس کنجکاوی را برانگیخته کند.

این روش که در ذهن مخاطب باعث ایجاد علامت سوال شده و موجب جذب مشتری می ­شود. در نهایت، روش­هایی که منجر به ایجاد سوال در ذهن افراد شود و درگیری فکری ایجاد کند، بهتر می­تواند نتیجه دهد در این صورت حتی اگر قصد خرید نداشته باشد وارد مغازه می­ شود و احتمال وسوسه شدن برای خرید وجود دارد.

در طراحی نمای مغازه نکته ­های مهمی باید رعایت شود تا شما بتوانید فروش مورد نظر خود را داشته باشید و در کسب و کار خود موفق باشید، از این رو کمک گرفتن از بهترین طراحان دکوراسیون داخلی در چنین مواردی به شدت توصیه می­ شود.

 

طراحی نمای تک رنگ در دکور مغازه

استفاده از طراحی نمای تجاری بصورت تک رنگ یک نقطه تمرکز ایجاد می­کند. این موضوع باعث برجسته شدن فروشگاه می­ شود، شما می­ توانید رنگ مورد نظر را براساس محصولات فروشگاه یا یک برند خاص انتخاب کنید و توجه بیشتری را به خود جذب کنید.

 

اهمیت نوع محصول در طراحی نمای مغازه

طراحی نما باید با توجه به محصولی که مغازه ارائه می‌کند طراحی شود. نکته­ای که اکثر فروشگاه­ های برند آن را رعایت کرده ­اند، این است که از خود محصول، ایده برای طراحی نمای تجاری می ­گیرند، این موضوع ماندگاری بیشتری در ذهن افراد دارد و بیشتر مورد پسند است.

 

استفاده از طراحی نمای ساختار شکن

شاید همیشه هم رنگ جماعت بودن ما را به هدفمان نرساند، سعی کنید کمی متفاوت­تر باشید، یکی از راه‌های برجسته‌سازی نمای تجاری، شکستن مرزهای تعریف‌ شده برای نمای مغازه است، اگر طراحی مغازه را طوری طراحی کنیم که از قاب ساختمان بیرون بزند، موجب توجه بیشتر می­شود؛ در مورد طراحی نمای مغازه بهتر است طراحی به گونه­ای باشد که بیشتر نگاه ­ها را مجذوب خود کند به عنوان مثال از خطوط مورب در نما استفاده شود و یا ادامه دادن خطوط در فروشگاه راه حل مناسبی است.

 سبک معماری دیکانستراکشن(نمای ساختار شکنی در معماری) یک پیشنهاد برای این موضوع است البته این سبک معماری در ایران خیلی استفاده نشده است و طرفداران زیادی ندارد شاید این موضوع به خاطر پیچیدگی­ های معماری و دردسرهای مختص به خود باشد. اما طراحی نمای دیکانستراکشن برای جذب مشتری یک ایده جذاب است.

طراحی ورودی مغازه یکی از راه­های جذب مشتری به مغازه است. می­ توان بیان داشت که از عناصر کمک‌کننده در برجسته‌سازی نمای تجاری، طراحی خاص و منحصر به فرد ورودی فروشگاه است. قطعا تغییرمتریال، مصالح و رنگ می‌تواند یک پیشنهاد خوب برای دست‌یابی به هدف طراحی مغازه باشد.

سبک­های طراحی نمای مغازه

برای طراحی نمای مغازه، همانند دیگر طراحی‌ها سبک‌های متنوعی وجود دارد؛ نوع مصالح استفاده شده و نوع سبک طراحی، اقلیم، منظر شهری و درخواست کارفرما می­ تواند در پیاده­ سازی یک اثر طراحی نما نقش داشته باشد. در طراحی نمای مغازه از مصالح مختلفی استفاده می­ شود که مصالحی همچون کامپوزیت، شیشه و اتصالات اسپایدر، آجر و ترمووود محبوبیت بیشتری دارند.

 از سبک­ های رایج طراحی نمای مغازه می­توان به طراحی نمای مینیمال ،دیکانستراکشفن ،کلاسیک و مونومانتال نام برد، انتخاب نوع مصالح برای طراحی نمای تجاری اصولا تابع نوع سبک طراحی، اقلیم، منظر شهری و درخواست کارفرما است. یک مغازه شیک قطعا می­ تواند توجه مشتری­ های بیشتری را به سمت خود جذب کند.

دکوراسیون مغازه

همواره در نظر داشته باشید که دکوراسیون هر مغازه متناسب با کالاها و فضای داخلی مغازه چیده می ­شود. امروزه با توجه به گوناگونی سلایق در جامعه نمی­توان به یک طرح خاص برای طراحی داخلی مغازه اشاره کرد. اما نکات مهمی که در راستای یک طراحی بهینه و جذاب وجود دارد را می­توان بیان کرد. در طراحی داخلی مغازه همواره باید در جهت جلب توجه مشتری بر روی کالا تلاش شود. یعنی زمانی که مشتری وارد مغازه می­ شود از ابتدای مسیر، کالا­ها و محصولات مختلف در معرض دید او باشد.

ایجاد قفسه­ها و سبد های کالا در همان ابتدای مسیر باعث جلب توجه مشتری به کالا می­شود. مغازه باید دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب با وسعت محیطش باشد. صرفه­ جویی در مصرف انرژی و کم کردن هزینه از جمله موارد مهم در طراحی داخلی مغازه می­باشد. استفاده از ابزار الکترونیکی کنترل محصول، تگ­ های قیمت محصول و درهای الکترونیکی در طراحی داخلی مغازه می­تواند باعث افزایش راحتی و توجه مشتریان بشود.

جایگاه محصولات پرطرفدار

محصولات پر فروش و جذاب همواره باید جایگاه خاص و جداگانه ­ای از محصولات عادی داشته باشند. در فروشگاه­ ها حالت­های مختلفی برای نظم دهی به محصولات وجود دارد. قفسه­ های مغازه یکی از تجهیزاتی است که بیشترین کاربرد و استفاده را در فروشگاه ­ها دارد. انتخاب طبقات میانی و مرکزی برای قرار دادن محصولات پر طرفدار بسیار مناسب می­باشد. قرار دادن محصولاتی با کاربرد مشابه و کم فروش ­تر در طبقات پایینی و بالایی آن به فروش این محصولات نیز کمک می­ کند.

 این موضوع در طراحی ویترین نیز صادق است. نقاط مرکزی و میانی ویترین همواره تاثیر­گذاری بالاتری دارد و معمولا برای محصولات خاص کنار گذاشته می­ شود. بعضی اوقات قرار دادن محصولات پر­فروش در انتهای راهرو باعث مشاهده تمام محصولات توسط مشتری می­شود و به فروش محصولات دیگر نیز کمک می­ کند. تغییر چیدمان محصولات در بازه­ های زمانی مختلف باعث افزایش جذابیت می­ شود.

تفکیک فضا

تفکیک فضا یکی از موارد مهم دیگر در طراحی داخلی مغازه می ­باشد. ابزار و تجهیزات مختلفی برای تفکیک فضا و ایجاد فضا هایی با کاربرد مختلف وجود دارد. قفسه، پارتیشن، دیوار و کانتر از مجموعه ­های مهم برای ایجاد فضا­های کاربردی می باشد. به عنوان مثال در منازل مسکونی معمولا از دیوار به عنوان تفکیک کننده اصلی استفاده می­ شود. استفاده از پارتیشن ها و قفسه ها معمولا در اداره ها استفاده می شود. در طراحی داخلی مغازه استفاده از قفسه پر طرفدار ترین روش تفکیک فضا می باشد. قفسه ها باعث می شود که مشتری علاوه بر خرید محصول موردنظر از کنار محصولات جذاب دیگری نیز رد شود. قفسه ها باید با ارتفاع متوسط و در مسیر رفت و آمد مشتری قرار بگیرد. کانتر ها نیز برای مجتمع های تجاری و هتل ها کاربرد های زیادی دارند.

انتخاب کفپوش مناسب

انتخاب کفپوش مناسب هم به زیبایی و هم به جذابیت محیط کمک می کند. کفپوش های مختلفی در بازار وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از پارکت، سرامیک، موزاییک و سنگ. پارکت ها با توجه به ساختار مقاوم آن ها انتخاب مناسبی برای مغازه ها می باشند. این کفپوش ها با توجه به مقاومت در برابر ضربه و همچنین راحتی در نظافت آن ها جزء گزینه های اصلی برای فروشگاه ها می باشند. سرامیک و موزاییک جزو کفپوش های کم کاربرد تر و قدیمی تر می باشد. قرار دادن فرش یا قالیچه بدون محافظ به هیچ عنوان مناسب مغازه نمی باشد.

استفاده خلاقانه از مانکن

امروزه مانند گذشته از مانکن ها به شکل ساده در ویترین مغازه ها استفاده نمی شود. بسته به نوع شغل فروشگاه و با کمک خلاقیت می توان در شکل و فرم بدن مدل ها فضایی با دعوت کنندگی عالی خلق کرد. حال اگر این عمل با هوش­مندی و ظرافت ترکیب شود به سادگی می ­تواند مشتری و یا حتی عابران را ترغیب به ورود به فروشگاه و خرید کند. به سادگی می توان از مانکن ها در همه جای فروشگاه و در همه حالت ها به کمک نورپردازی موضعی به نفع خود بهره برد .

طراحی دیوار سمت راست مغازه

با توجه به تحقیق های انجام شده، مشترهایی که وارد مغازه می­شوند غالبا به صورت ناخودآگاه به طرف راست مغازه توجه می­ کنند. این رفتار احساسی مشتری ها بر روی طراحی مغازه و فروشگاه ها هم تاثیر می گذارد. مغازه ­داران به خوبی  با طراحی بهینه  می­ توانند این دیوار را طوری طراحی کنند که نخستین دیواری باشد که مشتری ها در مقابل آن قرار می گیرند. پس به طراحی دیوار سمت راست مغازه بیشتر فکر کنید و این دیوار را به نمادی از قدرت و توان فروشگاه خود تبدیل کنید.

در هنگام طراحی هوشیار باشید ، به نحوه چیدمان دقت بیشتری کرده و کالاهایی را عرضه کنید که به راحتی بیشتر مشتریان را تحت تاثیر قرار داده یا به عبارتی کالایی لوکس باشد. این بخش شاخص از فروشگاه را می توانید به کالاهایی که از جنبه های مختلف برای فروشگاه مهم هستند مانند: محبوب ترین محصولات، پر بازدید ترین محصولات، محصولاتی که با تغییر فصل ها ارائه می شوند و در آخر حراجی ها و یا بیشترین تخفیف ها اختصاص دهید. در کل هدف این است که چیزی برای ارائه خاص بر روی دیوار شاخص (سمت راست ) داشته باشید.

 استفاده از المان ها و عناصر صنفی

در صورتی که در فروشگاه خود محصول خاصی را عرضه می کنید استفاده از برخی علائم و نشانه ای صنفی در طراحی ویترین و طراحی داخلی مغازه می تواند نشانه ای مهم برای خرید از فروشگاه شما باشد. برخی از این نشانه ها تصویر ذهنی خاصی از مغازه شما در نگاه مشتری ایجاد می کند. این تصاویر می توانند علتی باشند که حتی اگر مشتری از شما خرید نکند ولی به یاد بیاورد که مثلا در خیابان … فروشگاهی با دکور … کالاهایی با کیفیت عرضه می کند. در مثالی می توان به این موضوع اشاره کرد: اگر شما فروشگاه لوازم ورزشی دارید، از المان­ های بسیاری در این زمینه می توانید استفاده کنید. المان هایی مانند چمن مصنوعی، پوستر در کنار تصاویر ورزشی و رنگ هایی که شاخصه های ورزشی هستند، در کنار هم ترکیب بسیار مناسبی را تشکیل می دهند  .

انتخاب رنگ مناسب

انتخاب رنگ مناسب از عوامل مهم دیگر در طراحی داخلی مغازه می باشد. معمولا افراد رنگ مدنظر خود را در همان ابتدای کار انتخاب می کنند و بدون در نظر گرفتن تناسب رنگ دکور اقدام به رنگ آمیزی محیط می کنند. انتخاب رنگ در طراحی داخلی مغازه با توجه به نوع کاربری و شرایط محیطی مغازه می تواند متفاوت باشد. در برخی مغازه ها می توان از رنگ های روشن و شاد استفاده کرد اما در برخی دیگر افراد مایل به رنگ تیره می­ باشند. برخی فروشگاه ها از رنگ های ترکیبی  برای پوشش دیوار ها و سقف استفاده می کنند که این مورد نیز پیشنهاد جالب و خلاقانه ای است. پوشش دیوار ها معمولا به صورت کاغذ دیواری یا رنگ های روغنی می باشد که انتخاب­ هایی رایج و پرطرفدار هستند.

مسلما این که دقیقا چه رنگی برای این کار انتخاب شود بستگی به نوع مغازه و ابعاد و اندازه آن دارد. اما چیزی که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که در دکوراسیون مغازه، همه چیز به خصوص رنگ ها، در خدمت اجناس داخل مغازه هستند و به هیچ وجه نباید حضور آن ها را تحت تاثیر خود قرار بدهند. بنابراین از ترکیب رنگ هایی استفاده نمایید که از شلوغی بیش از اندازه جلوگیری کرده و اجناس را بیش تر در معرض نمایش قرار بدهند.

ترکیب رنگ با توجه به اندازه مغازه تعیین می شود و قدرت شگفت انگیزی در فروش دارد، رنگ ها به طور مستقیم بر روحیه افراد و در شکل گیری تصویر ذهنی مخاطب از فضا بسیار تأثیر می گذارد، همچنین در نخستین ادراک از فضا به خوبی در ذهن ثبت می شوند.

از نظر علمی نیز قدرت رنگ ها اثبات شده است، رنگ ها نقش مهمی در تصمیم گیری افراد و زندگی روزمره آن ها دارند، طراحان داخلی مغازه باید شناخت کاملی از ویژگی های رنگ ها و زیر شاخه های آن ها نظیر روان­شناسی رنگ، هم نشینی رنگ، ترکیب و آفرینش رنگ و همچنین روابط میان مصالح، بافت و رنگ داشته باشند.

تأثیر رنگ فضا مثل رنگ خانه  و  مکان های عمومی، بر روی افراد در طراحی داخلی، بسیار زیاد است. حتی محصولی که شما قصد ارائه و فروش آن را دارید، به طور مستقیم تحت تأثیر رنگ فضای داخلی فروشگاه قرار می­ گیرد؛ از این رو برای جذب و تحت تأثیر قرار دادن مشتریان در ابتدا و هم زمان با طراحی داخلی باید انتخاب رنگ مناسب را در نظر داشته و متناسب با نوع فروشگاه، مشتریان و همچنین نوع محصولی که ارائه خواهید داد، بهترین رنگ ها را برای دیوارها و سایر بخش های مغازه انتخاب کنید.

در مغازه های کوچک تر از نظر بعد و متراژ چالش هایی وجود دارد و یک سری موارد باید حذف شوند. قطعا کوچکی و متراژ کم در هر فضایی سبب می شود تا چیدمان و طراحی با چالش هایی مواجه شود و یا امکان جای دادن همه طرح های ضروری وجود نداشته باشد، در چنین مکان هایی استفاده بهینه از امکانات موجود و طراحی متناسب در اولویت قراردارد.

ترکیب رنگی که برای دکوراسیون داخلی فروشگاه انتخاب می کنیم، مشخص می کند که اجناس فروشگاه چقدر به چشم بیاید. رنگ در شکل گیری تصویر ذهنی مخاطب از فضا بسیار تأثیر می گذارد. می تواند باعث آرامش خاطر مشتری شود یا می تواند به او هیجان و استرس وارد نماید. این موضوع در اولین برخورد ما با فضایی که وارد آن می شویم مشخص می شود. در کنار تأثیری که هر رنگ بصورت جداگانه بر روی مشتری می گذارد، تأثیری که قرار گرفتن رنگ های مختلف در کنار هم دارند، اهمیت زیادی دارد. در زمان انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب برای فروشگاه باید به نوع فروشگاه، ابعاد و اندازه آن دقت کنیم. براساس خصوصیات و حسی که می­ خواهیم در هر فضا به مشتری بدهیم، رنگ‌ها را انتخاب می کنیم.

 یک رنگ مناسب می تواند در برندینگ حرفه شما موثر باشد. خیلی خوب است که رنگ دکوراسیون شما با رنگ برندتان همخوانی داشته باشد. این مسئله یک شخصیت خاص به کسب و کار شما می دهد و شمارا در بالا بردن اعتبار  یاری می نماید.

مثال هایی برای انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی فروشگاه:

بطور مثال در فضایی که مشتری درحال انتخاب و تماشای محصولات یا اجناس است، رنگ زرد استفاده نکنیم. چراکه رنگ زرد باعث ایجاد استرس می شود و ممکن است باعث شود مشتری قبل از انتخاب محصول مورد نظر از آن فضا دور شود.

یا مثال هایی دیگر درمورد فضاهایی که می خواهیم در آنجا به مشتری آفرهای ویژه ای در کنار خریدش بدهیم تا خدمات یا محصولات دیگری را در کنار محصولی که خریداری کرده است، بخرد.

در چنین شرایطی اگر پیشنهاد ما بسیار برای مشتری مفید و پرسود نباشد و تنها در اینجا سود بیشتر مغازه دار نتیجه نهایی خواهد بود، احتمالاً بهتر است، رنگ قرمز برای آن فضا انتخاب شود. دلیل انتخاب رنگ قرمز این است که باعث ایجاد هیجان می شود. این هیجان باعث می شود تا مشتری کمتر به نتیجه پیشنهاد مورد نظر فکر کند و به یکباره انتخاب خود را انجام دهد.

اما ممکن است پیشنهادی که به مشتری داده می شود، بسیار منطقی و پرسود برای مشتری باشد. در مواردی که هدف از ارائه آفر یا پیشنهاد به مشتری تنها تبلیغ و جذب مشتری بعنوان مشتری همیشگی است، چنین شرایطی را داریم. در این گونه موارد، فضایی که برای ارائه این آفرها برای فروشگاه طراحی می شود، باید حس اطمینان و آرامش به مشتری بدهد. به این ترتیب مشتری با آرامش به پیشنهاد گوش داده، به آن فکر می کند، متوجه سود و منفعت آن پیشنهاد برای خود می شود، و در نهایت آن را قبول می کند. برای چنین فضاهایی، رنگ هایی مثل آبی، سبز، سفید و سایر رنگ های آرامش بخش و اطمینان بخش انتخاب درستی است.

تناسب رنگ دکوراسیون داخلی فروشگاه با رنگ اجناس و محصولات داخل فروشگاه:

یک نکته مهم در مورد رنگ مناسب هر مغازه یا فروشگاهی این است که، ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی فروشگاه باید به صورتی باشد که اجناس موجود در فروشگاه را بیشتر در معرض نمایش بگذارد. ما نمی خواهیم که دیوارها و دکور مغازه در تمام فروشگاه نظر مشتری را جلب کند. بلکه ما می خواهیم، اجناس در کنار طرح داخل فروشگاه، بسیار جذاب تر به چشم مشتری بیایند.

همچنین باید توجه کنیم که رنگی که برای فضای فروشگاهمان انتخاب می کنیم، در کنار رنگ محصولات و اجناس داخل فروشگاه، باعث شلوغی بیش از حد نشود.

نور مناسب ویترین فروشگاه ها:

دقت در نورپردازی نیز باعث می شود که مغازه و اجناس جذاب تر دیده شوند. با استفاده از لامپ های دارای نورهای لایت و ال ای دی توسط یک متخصص، می توان انتظار یک محیط چشم نواز را داشت. به وسیله نورپردازی هایی که قابلیت کنترل دارند می توان جلوه های مختلفی در لحظات متفاوت به دکوراسیون مغازه بخشید.

در طراحی نورپردازی ساختمان های تجاری و فروشگاه ها دو حالت وجود دارد. حالت اول به صورت استفاده زیاد از لامپ و لوستر های پر نور و نورپردازی تمام محیط بدون توجه به شرایط محیط فروشگاه می باشد. در این حالت انرژی برق بیش از حد استفاده شده و در بلند مدت افزایش هزینه و کاهش کاربرد طراحی دکور را شاهد خواهیم بود. در حالت دوم نورپردازی به صورت متمرکز و دقیق بر روی محصولات و مسیر تردد ایجاد می گردد. این حالت از طراحی، امروزه کاربرد بیشتری دارد و مصرف کم انرژی برق آن باعث کاهش هزینه های فروشگاه می شود. در حالت دوم معمولا از لامپ های هالوژنی و توکار برای نورپردازی ویترین و قفسه ها استفاده می کنند.

نور بیش از اندازه در داخل ویترین زننده است. نور کم آن نیز، حس بی روحی و منفی می تواند به مشتری بدهد. بنابراین میزان نور در طراحی داخلی فروشگاه و ویترین آن بسیار مهم است.

رنگ و کیفیت نور نیز باعث می شود تا اجناس بصورت جذاب تر و واقعی تر نمایش داده شود. به این ترتیب در زمان انتخاب چراغ و روشنایی داخل ویترین، به مشخصات آن چراغ که توسط سازنده آن ارائه شده است، توجه می کنیم. به این ترتیب از چراغی استفاده می کنیم که نور طبیعی تر یا نوری که نیاز داریم را تأمین می کند.

یکی از راه های جذب مشتری برای ورودی به فروشگاه ما این است که، نور داخل فروشگاه را به نحوی انتخاب نماییم که از بیرون فروشگاه، فضای داخل فروشگاه را بسیار خاص نمایش دهد. این روش به تنهایی می تواند باعث جذب مشتری های زیادی به داخل فروشگاه شود.

در حالت کلی نور به دوحالت طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود. نورپردازی نیز به دو حالت عمومی و موضعی تقسیم می‌شود که هر کدام از این حالت‌ها می‌تواند سهم به سزایی در نورپردازی فضای فروشگاه داشته باشد.

در مورد فروشگاه هایی که در کنار گذر قرار دارند و در ساعاتی از روز نور طبیعی، داخل فروشگاه را روشن می کند، طراحی نورپردازی فروشگاه، باید برای دو حالت روز و شب بصورت جداگانه و کارشناسی شده انجام شود.

در کل، نورپردازی موضعی نقش پررنگ تری را در فضای فروشگاه دارد. با استفاده از این نوع نور پردازی، می توانیم بخش خاصی از فروشگاه یا محصول خاصی را بصورت ویژه نورپردازی نماییم تا توجه مشتریان بیشتر به آن جلب شود.

طراحی چیدمان چراغ ها

یک خصوصیت دیگر در طراحی نور پردازی این است که منبع نورهایی که در سقف فروشگاه قرار دارند علاوه بر اینکه روشنایی را تامین می‌کنند، با امتداد، تکرار و ابعاد بزرگشان توجه مشتری را جذب می‌کنند. به این ترتیب خود آنها نقش مهمی در دکوراسیون داخلی فروشگاه دارند.

نور مخفی ها در دکوراسیون داخلی فروشگاه ها

استفاده از نورهای در اصطلاح مخفی نیز بسیار به ما در طراحی داخلی فروشگاه ها کمک می کند. نورهایی که منبع آنها را مشتری نمی بیند، اما نور آن مشخص است. بطور مثال، می‌توانیم از یک نور نامحسوس سفید پیرامون قفسه‌های تیره رنگ  به منظور کاهش سنگینی و تیرگی آن قفسه‌ها کمک بگیریم.

اهمیت زاویه و شدت تابش نور

 مهم تر از شدت نور، زاویه تابش آن است. اگر زاویه تابش نور در ویترین غلط باشد، سایه بخش های مختلف ویترین یا اجناس بر روی یکدیگر، باعث تاریک شدن و دیده نشدن بخشی از ویترین می شود. به این ترتیب محل نصب چراغ ها داخل ویترین را باید براساس زاویه چیدمان اجناس تعیین کنیم. باید مشخص کنیم که می خواهیم کدام سمت محصولات روشن تر باشد و سایه آنها به کدام سمت بیفتد. این نکته را در نظر بگیرید که در حالت کلی کیفیت و میزان نور مورد نیاز در فضاهای مختلف فروشگاه متفاوت است و شما نباید در همه جای فروشگاه از نور یکسانی استفاده کنید. همچنین بسیار مهم است که به زاویه تابش نور و سایه هایی که در فضا بخاطر موانع ثابت مانند ستون ها یا قفسه ها یا بخاطر موانع متحرک مانند کارکنان یا مشتری ها ایجاد می شود، توجه نماییم.

طراحی فضا‌های خاص برای محصولات خاص

شما می‌توانید برای محصولات ویژه‌ای که مدنظرتان است یک فضای خاص طراحی کنید. برای مثال شما می‌توانید این فضا را در وسط فروشگاه خود ایجاد کنید. با این کار می‌توانید محصولات ویژه‌ی خود را از سایر محصولات جدا کنید. با انتخاب رنگ خاص در این بخش خاص فروشگاه، همچنین نورپردازی ویژه و معمولاً متمرکز در آن فضا، توجه تمام مشتری ها و افرادی که وارد فروشگاه شوند به این بخش جلب می شود.

انتخاب این که در این فضای خاص چه محصولاتی باید قرار داده شود نیز براساس تجربه و اطلاعات فروشنده است. ممکن است محصولاتی که سود بیشتری برای فروشنده دارد در این بخش قرار داده شود. ممکن است محصولاتی که بصورتی فصلی استفاده می شود و باید هرچه زودتر فروخته شود و پول آن بدست بیاید در این بخش قرار داده شود. در هرصورت چیزی که مهم است، طراحی یک جایگاه ویژه برای استفاده فروشنده براساس موقعیت و نظر اوست. در فروشگاه ها و مغازه های بزرگ، طراحی چنین فضایی می تواند بسیار به ارزش طرح فروشگاه کمک کند.

طراحی مسیر رفت و آمد داخل فروشگاه مانند یک نقشه گنج

 مسیر حرکت مشتری بسته به طراحی داخلی مغازه و چیدمان دکور فروشگاه، متفاوت خواهد بود. اما باید با دقت و با هدف رسیدن مشتری به محل محصولات و اجناس مهم فروشگاه باشد. به این ترتیب نقشه مسیری را باید طراحی کنیم که مانند یک نقشه گنج، برنامه ریزی شده و هدف مند باشد. طراحی مسیر رفت و آمد مشتری باید به گونه ای باشد تا تمامی محصولات فروشگاه در معرض دید او قرار بگیرند.

طراحی مسیر تردد مشتری با توجه به فضا و وسعت مغازه تعیین می شود. بزرگ بودن فضا باعث باز شدن دست طراح برای ایجاد طرح های تو در تو و پیچ دار می شود. طراحی مسیر باید طوری باشد که مشتری را به سمت محصول هدفی راهنمایی کند. مهم ترین نکته در طراحی مسیر این است که مشتری کل مسیر را طی کند و در این مسیر اکثر محصولات در معرض دید باشند. قرار دادن محصولات کوچک و کم قیمت در قسمت خروجی و چک محصول باعث جلب توجه مشتری به محصولات می شود. در طراحی مسیر رفت و آمد یا حرکت مشتری ها، باید به چند مورد زیر توجه کنیم:

الف- فضای کافی برای عبور و مرور و توقف مشتری ها

اولاً باید این مسیرها را به گونه ای طراحی کنیم که فضای کافی برای عبور افراد از کنار هم و توقف آنها در مقابل اجناس و محصولات فروشگاه در نظر گرفته شود. بارها برای همه ما اتفاق افتاده است که درحال بررسی یک محصولی هستیم و همان زمان به دلیل نبود فضای کافی، برای آن که افراد پشت سر ما بتوانند به مسیر خود ادامه دهند، ما هم بسرعت و بدون دقت کافی بررسی خود را انجام می دهیم و عبور می کنیم.

ب- طراحی انتهای جذاب برای هر مسیر

مسیر رفت و آمد را باید طوری طراحی کنیم که مشتری ترغیب شود که کل مسیر را طی کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد می‌توانیم در پایان مسیر رفت و آمد مشتری، یک جایگاه را به طور خاص طراحی کنیم. از این جایگاه خاص برای نمایش کالاهای جذاب استفاده کنیم. به این صورت مشتری ترغیب می‌شود که کل مسیر را تا انتهای آن طی کند.

طراحی ویترین مغازه

بعضی وقت‌ها طراحی یک دکور زیبا و جذاب برای ویترین فروشگاه تاثیر بیشتری در جذب مشتری نسبت به دکوراسیون داخلی خود فروشگاه دارد. دلیل آن این است که معمولاً افراد وقتی وارد فضای یک فروشگاه یا مغازه می شوند، فروشنده با تجربه خود، کیفیت و قیمت مناسب اجناسش، به راحتی می تواند مراجعه کننده را به مشتری و خریدار تبدیل نماید. بنابراین، ویترین مغازه یا فروشگاه، آن کاری را برای فروشنده انجام می دهد که خود او نمی تواند با حفظ پرستیژ و ظاهر سنگین و شیک خود انجام دهد. یعنی کشاندن مشتری از مقابل مغازه به داخل مغازه و در دسترس فروشنده.

واقعا می توانیم بگوییم، عاملی که تعیین می‎‌کند مشتری به داخل فروشگاه شما می‌آید یا نه، ویترین است. طراحی درست ویترین و بعد ها چیدمان اجناس در داخل ویترین باعث می‌شود که مشتری‌ها از بین چندین فروشگاه، فروشگاه شما را انتخاب کنند.

در طراحی دکور مناسب برای ویترین فروشگاه ها، باید ترکیب رنگی انتخاب شود که، باعث جلب توجه محصولات و اجناس داخل ویترین شود و نه خود اجزاء دکوراتیو ویترین. معمولاً بخش بزرگی از فضای ویترین را رنگ های خنثی تشکیل می دهند. مگر اینکه موضوع یا محصول خاصی را بخواهیم در ویترین فروشگاه یا مغازه مورد نظرمان، بصورت برجسته و خاص نمایش دهیم. در این صورت آن بخش از ویترین را با استفاده از رنگ های خاص و پرانرژی نقاشی می کنیم.

در طراحی ویترین مغازه سه نکته مهم وجود دارد که با رعایت آن ها ویترین مناسبی خواهید داشت. نکته اول انتخاب محصولات برای تمامی سلایق می باشد. محصولات ارائه شده در ویترین نباید برای سلیقه و افراد خاص طراحی شود زیرا تمامی افراد جامعه از جلوی ویترین شما عبور می کنند و شاید با دیدن هر کدام از محصولات شما به وجد بیایند.

 دومین نکته طراحی ویترین و نورپردازی آن می باشد. نورپردازی ویترین باید به طور متمرکز و دقیق بر روی محصولات باشد. استفاده از نور های متحرک و جذاب با توجه به فضای فروشگاه پیشنهاد می شود.

سومین نکته دکور ویترین می باشد. شما می توانید دکور ویترین را متناسب با هر فصل متفاوت بچینید. انتخاب سمبل های مناسب در هر فصل به زیبایی و جذابیت ویترین شما کمک می کند.

حفظ ماندگاری کیفیت طراحی بعد از ارائه

بسیاری از مواقع در نرم افزارهای سه بعدی، نورها و طرح کلی فروشگاه به نحوی طراحی می شود که همه چیز عالی و بدون مشکل به نظر می آید. اما پس از اجرا چنین نتیجه ای حاص نمی شود.

علت آن هم آشنا نبودن برخی طراح ها، با شرایط اجرای طرح ها و نتیجه اجرای روشنایی ها در واقعیت است. نورها و طرح های مختلفی که در نرم افزار طراحی می شود، باید توسط اشخاص متخصصی که به اجرا تسلط دارند، کنترل شود. این کنترل کمک خواهد کرد تا طرح های نهایی تا حد ممکن به واقعیتی که اجرا خواهد شد، نزدیک باشد.

قراردادن میز صندوق و کانتر در دکور فروشگاه، نقطه آخر در مسیر داخل فروشگاه

آخرین بخشی که مشتری در فروشگاه ما با آن روبرو خواهد شد، میز کانتر فروشگاه یا میز صندوق فروشگاه است. این آخرین فضا باید کاملاً احساس راحتی، آرامش و اعتماد را به مشتری بدهد. این حس را باید بوسیله انتخاب رنگ های آرامش بخش و اطمینان بخش مانند سفید، آبی، سبز و … تأمین کرد. در دکوراسیون داخلی فروشگاه، باید این بخش از فضا را روشن و تمیز طراحی کنیم. اگر نیاز باشد فضایی برای نشستن و استراحت مشتری تا زمان آماده شدن و اتمام کار او طراحی شود.

به این ترتیب آخرین برخورد مشتری در هر بار خرید از فروشگاه بسیار مثبت خواهد بود. چنین طراح هدف مندی، کمک می کند تا مشتری های بار اول فروشگاه ما، تبدیل به مشتری های دائمی شوند. زیرا همواره پس از خرید خود، حس خوب و رضایت کافی خواهند داشت. باید این میز، در انتهای مسیر حرکت مشتری ها قرار بگیرد و نزدیک به درب خروج هم باشد.

فضایی از فروشگاه که براساس طراحی و چیدمان محصولات و اجناس احتمالاً چندان از طرف مشتری ها دیده نمی شود، نیز می تواند محل مناسبی برای میز صندوق یا کانتر باشد. چراکه با این روش در هرصورت، مشتری ها برای پرداخت مبلغ اجناس باید حتماً از این فضاها عبور کرده یا وارد آنها شوند. در نتیجه احتمالاً اجناس و محصولات این بخش ها از فروشگاه را نیز مشاهده خواهند کرد.

با توجه به نکته ای که در بالاتر گفته شد، معمولاً سمت راست فروشگاه مسیری است که مشتری ها بعد از ورود انتخاب می نمایند. به این ترتیب ممکن است اصلاً سمت دیگر فروشگاه نرفته و آنرا بررسی نکنند. انتخاب فضایی مناسب در سمت چپ فروشگاه، در زمان طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه، می تواند باعث شود تا مشتری ها به این بخش نیز سر بزنند و اجناس و محصولات آنرا نیز ببینند.

طراحی محل استراحت همراهان مشتری­ها

این موضوع بسیار مهم است. حتماً در زمان طراحی باید فضایی را برای استراحت مشتریان یا همراهان آنها درنظر بگیرید.

دلیل آن این است که معمولاً شاهد هستیم افرادی که برای خرید وارد فروشگاه می شوند، کسانی را با خود همراه دارند که تنها هدف آنها همراهی مشتری اصلی فروشگاه ما است. کودکان، افراد میانسال، آقایانی که همراه همسر خود به خرید آمده اند و … .

این دسته از افراد معمولاً از پیاده روی زیاد و سر زدن به فروشگاه های متعدد، خسته هستند. از طرف دیگر، یکی از دلایلی که مشتری های اصلی ما زود سعی می کنند فروشگاه را ترک کنند، خستگی همراهانشان است. به این ترتیب می خواهند سریع تر فروشگاه های مختلف را بررسی نمایند تا به نتیجه نهایی برسند.

خب ما به راحتی با تعبیه و جانمایی محل مناسب برای نشستن و استراحت مراجعین، این مشکل را تا حد زیادی حل می کنیم. برخورد ما با راحتی مشتریان فروشگاه و همراهانشان، در این زمینه همانند برخورد با راحتی مشتریان در دکوراسیون کافی شاپ است. هر میزان داخل فروشگاه راحت تر باشند، بیشتر وقت می گذرانند و احتمالاً بیشتر خرید می کنند.

از طرف دیگر با استراحت و از بین رفتن خستگی اشان با خیال راحت به خرید خود می پردازند. به این ترتیب وقت و انرژی کافی برای بررسی تعداد بیشتری از محصولات و اجناس ما را خواهند داشت. در نهایت نیز مراجعین ما، از وقتی که در فروشگاه ما گذرانده اند بسیار راضی خواهند بود.

به این ترتیب با انتخاب درست فضاها و رعایت نکات مهم در دکوراسیون داخلی فروشگاه، می توانیم مستقیما بر افزایش فروش فروشگاه یا مغازه موردنظرمان تأثیر مثبت بگذاریم.

طراحی محل نشستن مشتری در مغازه یا فروشگاه هایی که خرید زمان بر است

برخی از فروشگاه ها، خدمات یا اجناسی را به مشتریان خود ارائه می دهند که آماده شدن یا خرید آنها زمان بر است. مانند صرافی ها، طلافروشی ها و … . به این تریب مشتری که برای خرید به فروشنده مراجعه می کند باید حتماً بنشیند و منتظر نتیجه سفارش خودش باشد.

طراحی فضا و محل مناسب نشستن مشتری در چنین مغازه ها یا فروشگاه هایی، دیگر جزء بخش های اصلی طراحی است و اصلاً نمی توان آنرا حذف کرد. به این ترتیب باید محل مناسبی که در دسترس فروشنده باشد و همچنین مانع عبور و مرور سایر مراجعین و مشتری ها نباشد را انتخاب نماییم.

طراحی مکانی برای راحتی و آسایش فروشندگان و کارکنان فروشگاه

شاید مهم ترین دلیل رضایت یا عدم رضایت مراجعین هر فروشگاه یا مغازه ای، برخورد کارکنان و فروشندگان با او باشد. برخورد دوستانه، پر انرژی، مؤدبانه و توأم با صبر و حوصله کارکنان و فروشندگان، موضوعی است که ما با دکوراسیون داخلی فروشگاه می توانیم به خوبی بر روی آن تأثیر بگذاریم.

اگر فروشندگان و کارکنان احساس راحتی در طول ساعات کاری خود داشته باشند، قطعاً برخورد بهتری با مشتری خواهند داشت. برای رسیدن به چنین شرایطی، باید امکانات خوبی برای آنها در داخل فروشگاه تعبیه نماییم. برخی اوقات مشاهده می شود که فروشنده ها ساعت ها مجبور به سرپا ایستادن هستند و زمانی که با آنها برخورد می کنیم، متوجه خستگی آنها می شویم. ناخودآگاه این حس بر روی ما تأثیر می گذارد. از طرف دیگر هم انرژی و نشاط پاسخ گویی آنها نیز کم شده است.

بنابراین برای محل نشستن و استراحت فروشندگان، در بخش های مختلف فروشگاه که تسلط به تمام فضای فروشگاه داشته باشند مهم است. اتاق لباس و کمد شخصی برای هریک از کارکنان باید در بخش غیر عمومی فروشگاه طراحی شود. سرویس بهداشتی، آبدارخانه، محل صرف غذا نیز از دیگر امکاناتی است که گاهی اوقات فدای بزرگ تر کردن بخش فروش فروشگاه می شود. اما درنظر گرفتن این فضاها کیفیت برخورد با مشتری ها و در نتیجه فروش بهتر را برای فروشگاه به همراه خواهد داشت.

دیگر فضای غیر عمومی مهم هر فروشگاهی، انباری آن است. اگر فضای کافی برای مدیریت اجناس در انبار وجود نداشته باشد، باعث سردرگمی و خستگی فروشنده و کارکنان او خواهد شد. نتیجه این خستگی و سردرگمی فروشندگان هم مستقیماً باعث نارضایتی مشتری ها خواهد شد. که ثمره آن، تنها کاهش خرید مراجعین فروشگاه ما خواهد بود. بنابراین درنظر گرفتن فضای کافی از فروشگاه به عنوان انباری، نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.

 روش چیدمان آزاد در دکوراسیون داخلی فروشگاه

 اجرای این روش خلاقیت و تنوع بسیار زیادی را به همراه دارد . از ویژگی های چیدمان آزاد، این است که معمولا راهروهایی مستقیم به چشم نمی خورد و در کل محدودیتی برای این نوع چیدمان در رفت و آمد وجود ندارد و کاملا وابسته به سلیقه ی شخصی افراد می باشد . این امکان برای مشتری ها وجود دارد که کاملا آزادانه در تمامی بخش های فروشگاه گردش کنند و با هر چرخش توجه آنها به یک محصول تازه جلب شود . از مهم ترین مزایای این روش امکان ایجاد سبک واقعی زندگی در آن است و به همین دلیل در بسیاری از فروشگاه ها از این نوع چیدمان استفاده می شود .

 منطقه­ی رهایی از بار فشار یا انتقال انرژی

 معمولا فاصله ۱۰ الی ۱۵ قدم ابتدایی در فروشگاه را به عنوان فضایی برای رهایی از فشار و یا انتقال انرژی ها در نظر می گیرند . در واقع خریدار فرصتی پیدا می کند تا از شلوغی هایی که خارج از فروشگاه با آن روبرو بوده مثل پارکینگ ، خیابان و … رها شود و تا حدودی بار منفی اشخاص از لحاظ روانی تخلیه شود. وسعت این فضا بستگی به اندازه های فروشگاه دارد .

 آنچه در این منطقه در ذهن خریدار ایجاد می شود دارای اهمیت بسیاری است و همان گونه که در ابتدای مقاله توضیح دادیم یک دید کلی از فروشگاه که شامل رنگ بندی ، کلاس فروشگاه ، نورپردازی و بسیاری موارد دیگر، در قسمت ورودی به مخاطب القا می شود به همین دلیل، این بخش می تواند نوع دکوراسیون فروشگاه شما را نسبت به بقیه رقبا برتری بخشد یا آن را در ذهن مخاطب پایین تر بیاورد .

 این منطقه به هیچ عنوان نباید شلوغ و پیچیده باشد و باید بتواند به مشتری ها قدرت انتخاب مسیر را بدهد تا به این ترتیب اعتماد مشتری ها به فروشگاه بیشتر بشود . لازم به ذکر است که باید توجه کنید که تمامی موارد و المان هایی که در این بخش قرار می گیرد، با دقت بسیاری مورد بررسی خریداران قرار می گیرد. ساختار شکنی و تغییر دکوراسیون مغازه به شکلی متفاوت تر از دکورهای عمومی، از نظر مردم جالب تر بوده و به سرعت بخشیدن در پروسه ی شناخته تر شدن برند شما کمک زیادی می کند.

جمع بندی این مقاله:

در این مقاله به چند نکته مهم که باید در زمان دکوراسیون داخلی فروشگاه به آنها توجه شود، صحبت کردیم. درمورد طراحی ورودی فروشگاه، رنگ بندی مناسب فروشگاه، روشنایی طراحی شده، فضاهای خاص فروشگاه، مسیر حرکت مشتری ها در فروشگاه و سایر موارد مهم توضیحاتی را ارائه کردیم.

اکنون پس از مطالعه این نکته ها، می توانیم بخوبی درمورد طرح مناسب یک فروشگاه یا مغازه نظر بدهیم. می توانیم رعایت شدن یا نشدن این نکات مهم را در طراحی داخلی هر فروشگاهی بررسی کنیم.

ممنون از اینکه این مقاله را مطالعه فرمودید. لطفاً نظر خود را در مورد شیوه بیان مطالب براساس تجربه یا دانش فنی خود، در بخش دیدگاه­ها ثبت نمایید. به این ترتیب بر اساس نظر شما می توانیم اصلاحات لازم را در مقاله لحاظ نماییم تا یک مقاله کاربردی و مفید برای افرادی که می ­توانند از آن بهره ببرند فراهم نماییم. شما می توانید برای خواندن مقالات مشابه، به بخش وبلاگ سایت  http://iranzaminmall.com/blogz/ مراجعه فرمائید.

منابع:

https://www.chidaneh.com/blog/post

https://hiradana.com/
https://airia.ir/store-interior-decoration-design-tips

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما