بازار، مغازه های بر خیابان، مراکز خرید و یا مال (پاساژ)؟! کدام بهتر است؟

شاید در وهله اول به نظر بیاید همه اینها دارای مفهوم یکسانی می­ باشند، ولی در صورت نگرش ریزبینانه و نکته سنجانه به موضوع می ­توان دریافت که هرکدام از این­ها دارای مفاهیم جداگانه بوده و از جایگاه و ویژگی­های خاصی برخوردار می­ باشند. با تحقیق در پیشینه تاریخی بازارهای ایران می­ شود فهمید که بازارها تنها مکانی برای خرید نبوده، بلکه مکان هایی بوده ­اند که بیشتر مردم با رویکرد تفریح و حضور فعال در اجتماع به آنجا مراجعه می­ نمودند. از آنجائی که مقتضیات زمان بگونه ­ای بود که قهوه­ خانه ­ها بین مردم جایگاه ویژه­ ای داشته ­اند، لذا اکثر بازارها دارای قهوه ­خانه بوده و در آن مکان ­ها مراسم شاهنامه­ خوانی برگزار می­ شد. ­از این منظر، بازارها همواره موجب رضایت مردم بوده ­اند. حال می­ خواهیم از گذشته­ ها به عصر خودمان رجوع کنیم.

در دوره ­ای که ما زندگی می­ کنیم، عصر قهوه ­خانه و شاهنامه­ خوانی تقریبا به پایان رسیده و نیازهای جدید بین مردم بوجود آمده است. امروزه با توجه به مشکلاتی مانند تراکم ترافیک، پرمشغله بودن افراد و نیز تمایل افراد به بهره­ مندی از امکانات رفاهی و تجاری بصورت متراکم در یک مکان، یک مال(mall) بهترین گزینه برای خرید می­ باشد. و حال اگر بخواهیم به بررسی چرایی این موضوع بپردازیم، می­ توانیم بگوییم که باتوجه به اینکه مردم جامعه همواره بدنبال مجموعه­ های دارای هویت بوده و جنبه فرهنگ و ارتباطات اجتماعی همیشه از جایگاه ویژه­ ای در بین مردم برخوردار می­ باشند، لذا یک مال( پاساژ) بهترین گزینه برای مردم در عصر حاضر می ­باشد. زیرا امروزه مال­ها، از بیشتر امکانات رفاهی و تجاری به صورت یکجا و متراکم برخوردار می­ باشند. امکاناتی از قبیل پارکینگ، سرویس­ های بهداشتی، رستوران، کافی­ شاپ، سینما و امکاناتی از این قبیل، سبب ایجاد حس یک خرید خوب همراه با لذت گردش و تفریح را برای مردم فراهم می ­نماید.

علاوه بر این، حضور اعضاء حراست و نگهبانی­ های مستقر در مال­ها سبب ایجاد حس امنیت و آرامش در بین مردم در حین خرید می­ شود. و این موضوعیست که در مغازه­ های موجود در بر خیابان مشاهده نمی­ گردد. و یک شخص بخصوص یک خانم نمی­ تواند با آرامش خیال در خیابان به تماشای ویترین مغازه ­ها بپردازد… با جمع ­بندی این موضوع، می­ توان دریافت که با توجه به نیاز جوامع امروزی، از بین گزینه ­های مختلف، یک مال بهترین گزینه برای خرید می­ باشد و یک مال صرفا یک مرکز خرید نبوده، بلکه مکانیست که علاوه بر تامین امکانات رفاهی و تجاری، عهده­ دار تامین امنیت و آرامش مردم در حین خرید نیز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما