اینجا دو پله بالاترید…!

دیر زمانیست که فصل جدیدی از رویکردها در رابطه با مساله خرید و فروش آغاز گردیده است.

در چنین رویکردی ، فروشندگان برخلاف سابق که اقدام به معرفی محصول خویش به عنوان برند می نمودند، برندسازی را تماما برعهده مخاطب و خریداران گذارده اند و اعتقاد آنها بر اینست که آنچه موجب ارزش دهی برای یک محصول و تبدیل آن به برند می شود، با نحوه نگرش خریدار نسبت به آن محصول ارتباط مستقیم دارد.

و از این روست که در چنین سازمانهایی مدیریت بر پایه محوریت مشتری می باشد و شعار چنین سازمانهایی این است که خریدارانی که به این سازمانها مراجعه می نمایند، دو پله بالاترند…!

و این دو پله بالاتر بودن بخاطر تحقق دو مورد زیر است:

  • برندسازی بر پایه قضاوت مشتری
  • مدیریتی بر طبق خواست مشتری

در ادامه به بررسی هر مورد بصورت مجزا می پردازیم. منظور از برندسازی بر پایه قضاوت مشتری این است که مشتری حق دارد تا جایی که تمایل دارد با محصول آشنا شده و آن را تست نماید و سپس با خواست و رضایت قلبی اقدام به خرید نماید. و هرچقدر این رضایت قلبی در خرید یک محصول بیشتر باشد، در تبدیل آن محصول به برند بیشتر کمک می کند.

و این رضایت قلبی جز در سایه تعامل صحیح بین مشتری و فروشنده ایجاد نخواهد گردید. و این تعامل صحیح زمانی بدست خواهد آمد که فروشنده بطور کامل به وعده هایش در خصوص محصول مورد ارائه، عمل نموده و نیز استانداردهای مورد انتظار در مورد کیفیت محصول خود را بالا ببرد. که این محصول می تواند شامل هر چیزی باشد و اینگونه نیست که منظور از محصول فقط پوشاک، مواد غذایی و مواردی از این قبیل باشد.

بلکه هر سازه ای که ما می سازیم و نیز هر نوع رفتار و عملکرد ما در هر موقعیتی، یک محصول به حساب می آید. و هر چقدر ساختار کیفی این محصولات بهتر باشد، فروشندگان در دستیابی به هدف خود موفق تر خواهند بود.

و این که کدام محصول بتواند در ذهن مشتری، تاثیر مثبتی گزارده و تبدیل به یک برند بشود، تماما براساس کیفیت محصول و نحوه ارائه آن از سوی فروشنده می باشد.

در واقع فروشنده باید تا جایی در جهت ارائه یک محصول عالی تلاش نماید که بتواند قضاوت را تماما در اختیار مشتری قرار دهد.

حال که از اهمیت برندسازی بر پایه قضاوت مشتری، آگاه شدیم، به بررسی مورد دوم یعنی مدیریت بر طبق خواست و ذائقه مشتری می پردازیم.

در توضیح این مورد، می توان گفت که یک مدیریت صحیح که بتواند در راستای تحقق اهداف سازمان گام بردارد، عبارت است از برنامه ای با استراتژی صحیح که هدف اصلی آن عمل بر پایه نیازهای مشتریان می باشد.

در واقع در چنین رویکردی نسبت به مدیریت، یک فروشنده و مدیر باید خود را نگهبان سرمایه مشتریان بداند و تنها در اینصورت است که می تواند نظاره گر تحقق شعار “اینجا دو پله بالاترید…!” باشد. و آنگاه می تواند به هدف والای خویش که همان رضایت دو طرفه بین فروشنده و مشتری می باشد، دست یابد.

نویسنده: سمیه سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما