اولریش مارزلف خویی شد

رییس انجمن جهانی قصه­ های عامیانه به عنوان شهروند افتخاری خوی برگزیده شد.

در حاشیه ششمین ماه گفتار تولیت شمس تبریزی، لوح شهروند افتخاری خوی توسط رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار خوی، به پروفسور اولریش مارزلف، رییس انجمن جهانی قصه­ های عامیانه و ایران شناس آلمانی اعطا شد.

در این مراسم که توسط مؤسسه تولیت آرامگاه شمس تبریزی و همکاری خانه دانش و فرهنگ زریاب در آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی خوی ترتیب یافت، پروفسور اولریش مارزلف به سخنرانی پرداخت.

این ایران شناس آلمانی با اشاره به سوابق معرفی آثار مولانا برای عموم مردم مغرب زمین از هامرپورگشتال و والنتین فون هوسارد به عنوان پیشگامان این عرصه یاد کرد و افزود: مولانا برای تشریح عقاید و نظریاتش از شیوه خاصی از قصه گویی بهره می ­گیرد ولی با وجود تاثیر­گذاری و تیراژ بالای داستان­ های مثنوی در سراسر دنیا بحث­ های تطبیقی در مورد منابع و مآخذ این قصه­ ها مورد توجه قرار نگرفته است.

استاد دانشگاه گوتینگن آلمان، کار فروزانفر در شناسایی منابع الهام بخش قصه ­های مثنوی را بسیار مفید و ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: به جز کارهای فروزانفر، آثار معدود دیگری نیز وجود دارند که در آن­ها به بررسی داستان ­های منفرد اکتفا شده است.

رییس انجمن جهانی قصه­ های عامیانه خاطر نشان کرد: یوهان ولفگانگ فون گوته، شیوه کار مولانا  را با لغت” غامض” ارزیابی کرده است.

وی افزود: کاربرد فهرست نویسی روشمند تحقیقات تطبیقی درتطبیق قصه­ های عامیانه با داستان­های موجود در مثنوی به ارزیابی ­های دیگر می­ انجامد به طوری که در تعداد قابل توجهی از داستان­ های مثنوی، حیوانات قهرمانان داستان هستند که منشا آن­ها را تا ادبیات هندی و یونانی می ­توان دنبال کرد که در این رابطه به داستان­های حمله شیر به تصویر خود در آب، داستان مردان کور و فیل و داستان خرگوش به عنوان فرستاده با منشا هندی و داستان موش و قورباغه با منشا یونانی اشاره نمود.

این متخصص قصه­­­های فولکوریک تاکید کرد: ادبیات عربی علاوه بر اینکه نقش واسطه­ ای را میان قصه های هندی و یونانی ایفا کرده، خود نیز میزان قابل توجهی از مضامین مولانا را فراهم آورده است که منحصرا از مقوله شوخی و مطایبه هستند.

پروفسور مارزلف خاطر نشان کرد: مثنوی در موارد متعددی حلقه ­های گمشده ­ای را که پژوهش­گر تطبیقی قصه­ های عامیانه همواره در جستجوی آن­هاست به دست می­ دهد و بی شک مثنوی بر ادبیات شفاهی مشرق زمین تاثیر به سزایی داشته است.

ایران شناس آلمانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی خوی اظهار داشت: مثنوی در بین مردم از رتبه بالایی برخوردار است و توانسته با مردم به لحاظ ادبی رابطه خوبی برقرار کند.

وی افزود: کارشناسان در عصر حاضر از مثنوی به عنوان یک اثر بزرگ فلسفی یاد می ­کنند و این اثر ماندگار مولوی به دفعات و به زبان­ های گوناگون بین­ المللی به چاپ رسیده است که نشان­گر علاقه اکثریت مردم جهان به مباحث فلسفی می­ باشد. مارزلف تصریح کرد: مولوی مورد علاقه شرق شناسان است و اغلب نویسندگان به اظهاراتی در مورد اثرهای فلسفی این شاعر بزرگ قرن هفتم پرداخته ­اند.

در این همایش ادبی، تیزپاز شهردار خوی(سابق) نیز از آماده شدن نقشه­ های ساخت بارگاه شمس تبریزی خبر داد و در ادامه، نشان شهروند افتخاری به پروفسور اولریش مارزلف ایران شناس آلمانی اهداء و از تلاش­ های وی قدردانی به عمل آمد.

گفتنی است زیارت امام­زاده سید بهلول، دیدار از آرامگاه شمس تبریزی، بازار خوی و برخی از اماکن تاریخی و باستانی این شهر از دیگر برنامه­ های سفر یک روزه پرفسور اولریش مارزلف به شهرستان خوی بود.

وی بنا به دعوت شورای اسلامی شهر و شهرداری فیرورق، از دیوار طاباغا باغی، سردرب سنتی کاروان سرا قاباغی و پارک جنگلی داغلارباغی منطقه نمونه گردشگری فیرورق هم بازدید نمود و در ادامه، در محفلی ادبی و شاعرانه، میهمان شاعران منطقه بود که با سروده ­های خود، فرهنگ شهرشان را در قالب شعر بیان نمودند.

همچنین در این برنامه، کلید طلائی منطقه نمونه گردشگری فیرورق نیز توسط شهردار این شهر، به پروفسور اولریش مارزلف اهداء گردید.

ماه گفتارهای تولیت شمس تبریزی هر ماه با هدف نقد و بررسی آثار و ابعاد شخصیتی شمس تبریزی و مولانا، به همت خانه دانش و فرهنگ زریاب برگزار شده و اولریش مارزلف، ایران شناس برجسته آلمانی هم از حدود ۲۰ سال پیش درباره قصه­ های عامیانه فارسی پژوهش می ­کند و تاکنون تالیفات بسیاری در این زمینه از خود به جای گذاشته است.

” طبقه بندی قصه­ های ایرانی”، “بهلول نامه” و ” آلبوم شاهنامه” از مهم­ترین آثار او هستند. اولریش مارزلف نقش زیادی در معرفی آثار علینقی خویی نقاش معروف دوره قاجار داشته است.

منبع: هفته نامه دارالصفاء اردیبهشت ماه ۱۳۹۴

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما