ضرورت ارائه یک محصول جسورانه

همه ما فروشنده هستیم و دائما در حال فروش محصولات خویش می باشیم. محصولات ما می توانند هر چیزی را شامل شوند.

بعنوان مثال صنایع دستی که می سازیم، غذایی که درست می کنیم، نحوه تدریس ما در سر کلاس، نحوه رانندگی ما، نحوه رفتار ما با اعضا خانواده و همکاران، نحوه مغازه داری و بینهایت عمل دیگر که هرکدام از ما روزانه انجام می دهیم، هرکدام یک محصول به حساب می آیند. و مشتریان ما کسانی هستند که محصول را از ما دریافت نموده و یا به اصطلاح می خرند. مانند تک تک اعضا خانواده مان، شاگردانمان در سر کلاس، بیماری که معالجه می کنیم، ارباب رجوعی که با او برخورد می کنیم و …

برای اینکه بتوانیم در فروش محصولات خود موفق تر باشیم، باید سعی نماییم تا دست به ارائه محصولی بزنیم که چشم گیرتر از بقیه محصولات باشد.

بعنوان مثال: محصول یک معلم، طرز تعلیم و تربیت دانش آموزان است و مشتریان یک معلم شاگردانش می باشند. اگر یک معلم بتواند در طرز تدریسش آنقدر قوی باشد که شاگردان تفاوت میان او و سایر معلمان( یا به اصطلاح رقبای او در فروش) را درک کنند، در اینصورت او موفق شده است که یک محصول چشم گیر و جسورانه ارائه کند.

محصول جسورانه می تواند موارد زیادی را شامل شود:

بعنوان مثال سفر نخستین انسان به فضا یک محصول جسورانه بود! و یا نخستین جراحی که بر روی انسان صورت گرفت و یا نخستین شرکتی که تصمیم گرفت گوشی لمسی را جایگزین گوشی دکمه ای کند، دست به ارائه یک محصول جسورانه زده اند.

همه ما در خانواده، در برخورد با سایر اعضا اعم از همسر، پدر، مادر، فرزند، خواهر، برادر و…. می توانیم در شرایط مختلف یا مثل گذشته و طبق عادت های قدیمی رفتار کنیم و یا دست به اقدامی جسورانه زده و اعضا خانواده را تحت تاثیر قرار دهیم.

بعنوان مثال وقتی یکی از اعضا خانواده تحت فشار روحی ناشی از شرایط سخت کاری قرار دارد و این فشار روی تمام رفتارهایش اثر گذاشته، بقیه اعضا می توانند به دو صورت با او برخورد کنند:

جسورانه در جهت منفی و یا جسورانه در جهت مثبت

۱- جسورانه در جهت منفی: با او برخورد کنند که حق ندارد مشکلات کاری را به خانه بیاورد! اگر سایر اعضا خانواده شخص تحت فشار، با داد و بیداد و تهدید از او بخواهند که مشکلات کاری را به خانه نیاورد، این جسارت منفی احتمالا ظاهرا موفق خواهد شد ولی در دراز مدت موجب دوری اعضا خانواده از همدیگر خواهد شد.

۲- جسورانه در جهت مثبت: اعضا خانواده می توانند دست به اقدامی جسورانه بزنند و شخص مورد نظر را با یک مهمانی غافلگیرکننده، یک دسته گل زیبا، نوشتن یک نامه محبت آمیز برایش و موارد دیگر، شگفت زده کرده و به او حس ارزشمندی بدهند و یادآور شوند که شخص مورد نظر برای سایر اعضا خانواده مهم است. در چنین حالتی سایر اعضا خانواده یک محصول جسورانه در جهت مثبت طراحی و تولید کرده و به عضو مورد نطر خانواده به فروش رسانده اند.

مثالهای زیادی برای محصولات جسورانه در جهت مثبت و منفی می توان یاد کرد. بعنوان مثال شخصی که سالها با کسی قهر است، می تواند دست به اقدامی جسورانه ( در جهت مثبت) زده و برا ی آشتی پیش قدم شود و یا دانش آموزی می تواند سرکلاس جسارت ( در جهت منفی ) به خرج داده و با معلم با گستاخی برخورد کند که طبیعتا این جسارت او موجب برخورد متقابل معلم و پیامدهای منفی برا ی شاگرد خواهد داشت.

و یا در حوزه کسب و کار، ارائه یک محصول فوق العاده بد و بی کیفیت، یک محصول جسورانه در جهت منفی محسوب می شود و موجب یک شکست عظیم در بین رقبا خواهد گردید.

بنابراین ما انسان ها بعنوان فروشنده و بازاریاب باید از کوچکترین بازار که همان خانواده است، آغاز کنیم.

در بیشتر موارد، خانواده ها فکر می کنند که برای داشتن زندگی شاد و رضایتبخش نیاز به پول و ثروت فراوان دارند. در حالی که پول و ثروت به مرور زمان عادی می شود. و خانواده ها می توانند دست به ارائه یک محصول جسورانه با هدف رضایتمندی و شادی اعضا خانواده بزنند و این محصول جسورانه عبارت است از اقدامات خلاقانه ای مانند بازی های ارزان قیمت گروهی، دورهمی های کم هزینه و مواردی از این قبیل. هرچقدر اعضا یک خانواده بتوانند از فعالیت های مشترک بیشتری در کنار هم لذت ببرند، طبیعتا از زندگی شادتری برخوردار خواهند شد.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که این اقدامات( محصولات) جسورانه باید دائما در حال بروزرسانی باشند و هر شخصی بعنوان یک فروشنده دائما این موضوع را مدنظر داشته باشد که اگر یک محصول جسورانه( چه در کسب و کار و چه در محیط خانه) دیگر جذابیتی برای مشتری ( د رکسب و کار و در خانه) نداشته باشد، بتوانند محصول جذاب و جسورانه دیگری را جایگزین محصول اولی کنند. و این عمل نیازمند این است که هر شخصی بعنوان فروشنده دائما در حال تغییر و ارتقا خود در جهت مثبت باشد.

معمولا افراد ترسو نمی خواهند به چشم بیایند و معمولا دنباله روی فردی دیگر هستند. این افراد از انتقاد هراس دارند و برای اینکه مورد نقد قرار نگیرند، همیشه سعی می کنند از نظرها پنهان بمانند.

نکته قابل توجه اینجاست که اگر شخصی را که بعنوان رهبر دنبال می کنند، مسیر اشتباهی را طی کند، کل دنبال کنندگان نیز مانند او مسیر اشتباهی را طی خواهند نمود. درحالی که شخصی که از انتقادها نمی ترسد، انرژی بیشتر ی را صرف می کند تااینکه بتواند در موقعیت چشم گیرتری قرا ر بگیرد. این شخص دست به ارائه محصولات جسورانه می زند. یعنی دست به انجام کارهایی می زند که تاکنون کسی انجام نداده و درست است که موفقیت این محصولات جدید را نمی توان بطور قطع پیش بینی کرد ولی چیزی که مسلم است اینست که مردم از محصولات کسالت آور قدیمی خسته می شوند و فروشندگان چاره ای جز تغییر و بروزرسانی محصولات خود ندارند.

باتوجه به اینکه اکثر نظریه پردازان بعد از گذشت چندین سال، نظریات قدیمی خود را رد نموده و نظریات جدید ارائه می دهند، درمی یابیم که همه چیز مدام در حال تغییر و رو به پیشرفت است و بازاریابان نیز باید مدام در حال ارائه محصولات جدیدتر با قابلیت های بیشتر باشند و اگر بتوانند ذائقه مردم را تغییر داده و بتوانند محصولات جدیدتری ارائه دهند، بطور حتم در فروش موفق تر خواهند بود.

منظور از تغییر ذائقه می توان به اختراع تلویزیون در زمانی اشاره کرد که مردم هیچ شناختی از تلویزیون نداشتند و سرگرمی های مردم عبارت بود از:

شکار و مهمانی و… ولی در چنین شرایطی سازندگان تلویزیون دست به اقدامی جسورانه زده و با تولید و فروش محصولی جدید توانستند بازار را به دست گرفته و محصولی نه ارزان بلکه موثر به فروش برسانند.

در پایان نتیجه می گیریم که هریک از ما انسانها در هر شغل و موقعیتی که هستیم، بعنوان فروشنده و بازاریاب هیچ چاره ای به جز ارائه محصولات جدید و بِروز و جسورانه در جهت مثبت نداریم.

نویسنده: سمیه سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما