اهمیت ظهور مراکز تجاری با طراحی جدید در خوی

خوی بزرگترین و مهمترین شهر استان آذربایجان غربی بعد از ارومیه می­ باشد. این شهر نزدیک­ترین مرز زمینی به ترکیه را داشته و از دیرباز بخاطر قرارگیری­اش در مسیر جاده ابریشم و جاده تجارتی شرق و غرب مورد بازدید بسیاری از جهانگردان و ایران شناسان  واقع گردیده است. این شهر به لحاظ تمدن و جایگاه فرهنگی و مذهبی از شهرهای شاخص کشور محسوب می­ گردد. اهمیت این شهر به لحاظ آثار باستانی و تاریخی آن تا آنجاست که امروزه تبدیل به یکی از مراکز پربازدید کشور شده است و روز به روز بیشتر شاهد رونق این شهر از لحاظ علمی، فرهنگی، اقتصادی هستیم.

 

ساختمان قدیمی شهرداری خوی

 

خوی از دیرباز مرکزی برای تعاملات اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی بوده است. و در این راستا بناهای تاریخی خوی مانند مقبره شمس تبریزی، پوریای ولی، پل خاتون، دروازه سنگی، کلیسای سرکیس، بازار خوی و… نقش بسزایی در مطرح شدن خوی از لحاظ فرهنگی، هنری اقتصادی داشته­ اند. اهمیت این بناها تنها بدلیل بازدید از این مکانها نبوده بلکه این مکانها بخصوص بازار خوی علاوه بر داد و ستد، مکانی برای تعاملات اجتماعی نیز بوده ­اند.

 

دروازه سنگی خوی

 

از آنجائی که خوی شهریست که بصورت دائمی شاهد حضور گردشگران و تجار داخلی و خارجی می ­باشد، از این رو بازار قدیمی خوی به تنهایی نمی­ تواند پاسخگوی نیاز این گروه از مردمان باشد. لذا امروزه شاهد حضور مجتمع ­های تجاری با طراحی نوین و نیز ارائه خدمات رفاهی و تجاری بصورت یکجا و متراکم در این شهر می ­باشیم که می ­توان پیشگوئی کرد که این مراکز با معماری بروز و مطابق سلیقه مردم، بتوانند در تامین نیازهای مردم موفق­تر عمل نمایند. این مجتمع­ ها با رویکرد و نگرشی نو نسبت به نیازهای مردم توانسته ­اند جایگاه خاصی در اجتماع و در میان خریداران باز نموده و با توجه به ارائه خدماتی مطابق خواست و ذائقه مردم، روز به روز طرفداران بیشتری به خود جذب می­ نمایند.

 

خانه قدیمی کبیری ها

 

این مراکز بگونه ­ای هستند که تلفیقی از معماری نوین، تکنولوژی، هنر و زیبائی بوده و آرامش و امنیت را برای مردم و بازدیدکنندگان به ارمغان می ­آورند. در زمانهای قدیم در بازارهای شهر، قهوه ­­­خانه­ ها مرکز تعاملات اجتماعی بوده­ اند، امروزه دیگر قهوه­ خانه­ ها خواستگاه اجتماعی تمامی مردمان نمی­ باشند و برای تامین نیازهای اجتماعی همه اقشار، مراکز تجاری و اقتصادی، باید علاوه بر دارا بودن از چندین مغازه و صنف گوناگون، خدماتی رفاهی از قبیل رستوران، پارکینگ، هایپرمارکت و… را نیز داشته باشند تا بتوانند بطور جامع ­تری نیازهای مردم را پوشش داده و در زیباسازی فرهنگ خرید سهمی داشته باشند.

 

کلیسای سورپ سرکیس

 

در پایان نتیجه می­ گیریم که هر چند بناهای تاریخی از جمله بازارهای قدیمی یادگارهایی از گذشتگان می­باشند ولی حضور این بناها به تنهایی برای نمایش عظمت و اقتدار فرهنگ یک شهر کافی نبوده و برای داشتن شهری زیبا و تعاملات اجتماعی فعال و پویا، باید شاهد حضور بیش از پیش بناهای جدید تجاری و …در سطح شهر باشیم.

 

مجتمع تجاری ایران زمین نماد زیبایی و کیفیت

 

خوی نیز به نوبه خود بعنوان یک شهر پویا در تعاملات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امروزه شاهد ظهور مراکز تجاری با طرح­های جدید و زیبا می­ باشد که از آن جمله می ­توان به مجتمع تجاری ایران زمین واقع در مرکز شهر خوی اشاره نمود که جدیدترین مرکزیست در این شهر که به تازگی شاهد آغاز فعالیت آن می­ باشیم. و با توجه به موقعیت خاص قرارگیری ­اش در مرکز شهر خوی و ارائه خدمات متنوع رفاهی و تجاری امید است بتواند سهم کوچکی در زیباسازی شهر خوی و تامین نیازهای اقتصادی و فرهنگی خوی داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما